جنرال امریکایی: بی‌تفاوتی طالبان در برابر شبه نظامیان، آسیای‌ میانه را تهدید می‌کند

در ادامه ابراز نگرانی‌ها مبنی بر تهدید گروه‌های تروریستی از افغانستان علیه کشورها، یک جنرال ارشد امریکایی اعلام کرده است که بی‌تفاوتی طالبان در برابر شبه نظامیان برای امنیت آسیای میانه خطرناک است.

blank

جنرال مایکل کوریلا؛ فرمانده ستاد فرماندهی امریکا در خاورمیانه روز یک‌شنبه، ۲۰ حوت اعلام کرد با این که تی‌تی‌پی «تهدیدی جدی» برای ثبات مناطق سرحدی پاکستان است، اما طالبان افغان تمایلی به اقدام علیه این گروه ندارد.

کوریلا گفت: «ناتوانی یا عدم تمایل طالبان برای مهار گروه‌های افراطی، آسیای مرکزی و جنوبی را بی‌ثبات می‌کند.»

فرمانده سنتکام در مجلس سنای امریکا گفته: «طالبان تمایل اندکی نیز برای اعمال فشار بر تحریک طالبان پاکستان از منظر مبارزه با گروه‌های تروریستی ندارد. این در حالی است که تی‌تی‌پی تهدیدی جدی برای مناطق سرحدی پاکستان است.»

او افزوده که موجودیت پناهگاه‌های امن در افغانستان برای گروه‌های شبه‌نظامی افراطی خطر بالا رفتن فعالیت‌های این گروه‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند منازعات منطقه‌ای را به دنبال داشته باشد.

او گفته: «سازمان‌های افراطی ۲۳۰۰ پاکستانی را در ۲۰۲۳ کشتند. چنانچه، طالبان پاکستانی در این مدت ۸۸۱ حمله در پاکستان انجام دادند که رقمی بالا در پنج سال گذشته بوده است.»

او تصریح کرده: «ناتوانی یا عدم تمایل طالبان افغان برای مهار گروه‌های افراطی می‌تواند آسیای مرکزی و جنوبی را بی‌ثبات کند.»

فرمانده سنتکام در سنای امریکا گفته که گروه‌های تروریستی از «وضعیت ضعیف اقتصادی، حاکمیت نه چندان جدی در افغانستان و شبکه پیشرفته جلب و جذب» به سود خود استفاده می‌کنند.

طالبان پاکستانی حملات خونینی بر نیروهای ارتش و پولیس پاکستان به خصوص در ایالت خیبرپختونخواه انجام داده اند. در عین حال، تشدید این حملات روابط طالبان و اسلام‌آباد را نیز وخیم کرده است.

اسلام‌آباد برای فشار بر طالبان افغان، تا این گروه برای مهار تی‌تی‌پی همکاری کند، بیش از نیم میلیون مهاجر افغان را از خاک خود بیرون کرد و به طور علنی زبان به انتقاد و تهدید طالبان گشود.

به دنبال آن، حملات طالبان پاکستانی نیز کاهش یافت و بار دیگر بحث مذاکره طالبان پاکستانی و اسلام آباد مطرح شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *