کاهش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی

بانک جهانی از کاهش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی خبر داده است.

blank

بانک جهانی با نشر گزارشی از وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرده است که با آغاز سال جاری میلادی، ارزش واحد پول افغانی در برابر همه ارزهای عمده رو به کاهش بوده است.

بانک جهانی همچنین گفته است که در سال گذشته میلادی، واحد پول افغانی با سرازیرشدن حدود ۱.۸ میلیارد دالر محموله‌های نقدی سازمان ملل متحد و حدود دو میلیارد دالر حواله، افزایش قابل توجه ۲۷ درصدی را در برابر دالر امریکایی تجربه کرد.

این بانک افزوده که این افزایش بها، کسری تجاری حدود ۳.۵ میلیارد دالری را جبران کرد که منجر به افزایش دالر در بازار محلی ارز و در نتیجه تقویت ارزش افغانی شد.

بربنیاد این گزارش، افزایش بهای افغانی در برابر دالر امریکایی به کاهش تورم، ارزان‌تر شدن واردات و کاهش تقاضا در افغانستان کمک کرده است.

در همین حال، در گزارش سالانه بانک جهانی آمده: «با شروع سال ۲۰۲۴، جریان برای افغانی تغییر کرد که در برابر همه ارزهای عمده کاهش یافت. تا پایان فبروری، در برابر دالر امریکا ۵.۴ درصد، در برابر یورو پنج درصد، در برابر ین چین ۱۳ درصد، در برابر روپیه هند ۵.۲ درصد و در برابر روپیه پاکستان ۶.۳ درصد کاهش یافت.»

روز گذشته در سرای شهزاده کابل یک دالر امریکایی ۷۰.۹۰ افغانی معامله شده بود.

طالبان برای ثبات ارزش افغانی، هرازگاهی ارز خارجی و عمدتاً دالر به بازار لیلام می‌کنند.

در آخرین مورد، بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است ۱۵ میلیون دالر امریکایی را به بازار وارد کرد.

پس از روی‌ کار آمدن طالبان در کشور، اقتصاد افغانستان با فروپاشی روبه‌رو شد و با وجود اقدامات بانک مرکزی تحت کنترل طالبان، ارزش پول افغانی در برابر دالر همچنان رو به کاهش بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *