ازبکستان خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان شد

ازبکستان خواستار سرمایه‌گذاری برای ایجاد کارخانه‌ سمنت، استخراج زغال سنگ و تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال سنگ در افغانستان شده است.

blank

بختیار سعیدوف؛ وزیر خارجه‌ ازبکستان، روز سه‌شنبه، ۲۲ حوت در دیدار با ملا محمد حسن آخوند؛ نخست‌وزیر طالبان گفته است که کشورش می‌خواهد برای ایجاد یک کارخانه‌ سمنت، استخراج زغال سنگ و تولید ۲۰۰ میگاوات برق از زغال سنگ در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال، دفتر نخست‌وزیر طالبان گفته است که وزیر خارجه‌ ازبکستان و نماینده‌ ویژه آن کشور در امور افغانستان روز سه‌شنبه با ملا محمدحسن آخوند دیدار کرده است.

وزیر خارجه‌ ازبکستان در این دیدار گفته است که کشورش همچنین می‌خواهد تجربیات خود را در زمینه‌ تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زراعتی با طالبان در میان بگذارد.

او با اشاره به پروژه‌ خط آهن «ترانس – افغان» گفته است که یک هیأت مسلکی ازبکستانی برای بررسی تخنیکی این پروژه به زودی به افغانستان سفر خواهد کرد.

نخست‌وزیر طالبان گفته است که این گروه در راستای تطبیق پروژه‌های ازبکستان در افغانستان همکاری می‌کند.

او افزوده است که به ادارات و مسئولین طالبان دستور می‌دهد که با هماهنگی و همکاری کامل با جانب ازبکستان امور این پروژه‌ها را انجام دهند.

وزیر خارجه‌ ازبکستان در سفرش به کابل با شماری از مقام‌های دیگر طالبان از جمله عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی؛ معاونان اقتصادی و اداری نخست‌وزیر طالبان نیز به‌صورت جداگانه دیدار کرده است.

در این دیدار‌ها مقام‌های طالبان بر گسترش روابط این گروه با ازبکستان تأکید کرده‌اند.

این در حالی است که در بیش‌ از د‌و‌ و‌ نیم سال گذشته ازبکستان با طالبان تعامل گسترده داشته و هیأت‌های مختلفی از دوطرف به کابل و تاشکند سفر کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *