بورل وضعیت زنان در افغانستان را غیرقابل تحمل خواند

جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وضعیت زنان در افغانستان را غیرقابل تحمل خواند.

blank

جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۲۲ حوت در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: «وضعیت زنان در افغانستان غیرقابل تحمل است.»

او همچنین گفت: «در افغانستان وضعیت بشردوستانه، اقتصادی، سیاسی و حقوق بشری نگران کننده است.»

بورل تصریح کرد که زنان و دختران عملاً از همه ابعاد زندگی حذف شده‌اند و این وضعیت در سطح جهان بی‌سابقه و غیرقابل تحمل است.

این مقام اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: «نباید افغانستان را فراموش کنیم، جایی که آپارتاید جنسیتی جریان دارد.»

بورل تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر و حذف زنان افغان از تمام عرصه‌های زندگی نگران کننده است و باید بر طالبان فشار آورده شود. او گفت: «این وضعیت در سطح جهان بی‌سابقه است و نمی‌تواند تحمل شود.»

طالبان پیش از این در واکنش به انتقادهای مقام‌های بین‌المللی از سیاست‌های تبعیض آمیز آن علیه زنان افغان گفته بود که دستور ممنوعیت آموزش و کار زنان بخشی از سیاست داخلی این گروه است و انتقادهای خارجی از آن مداخله در امور داخلی طالبان است.

بورل در نشست شورای امنیت از گسترش تعامل سازمان ملل با طالبان حمایت کرد؛ اما گفت که باید بر این گروه فشار آورده شود.

او گفت: «من از این‌که دبیر کل سازمان ملل بار دیگر نشستی را میان فرستادگان ویژه در دوحه تشکیل داده است، استقبال می‌کنم. ما باید برای اجرای قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و فرآیند تعامل به رهبری سازمان ملل متحد مشارکت داشته باشیم و فشار بیاوریم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مردم افغانستان شایسته این هستند که حقوق شان حفظ شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *