چهارشنبه‌سوری در ایران ۱۵ کشته و ۹۰۰ زخمی برجای گذاشت

مقام‌های صحی ایران گزارش داده‌اند که در مراسم سنتی چهارشنبه‌سوری امسال در این کشور که با آتش بازی همراه است دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده و ۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند که از این میان ۱۵۲ تن قطع عضو شده‌اند.

blank

بابک یکتاپرست؛ سخنگوی اورژانس ایران، امروز چهارشنبه، ۲۳ حوت اعلام کرده که ۱۵ نفر از اول حوت تا روز جشن سه‌شنبه آخر سال جان خود را از دست دادند.

سخنگوی اورژانس ایران اعلام کرده که تنها در شب جشن چهارشنبه سوری چهار نفر جان خود را از دست دادند.

در همین حال، مقام‌های صحی ایران اعلام کرده‌اند که در ۲۲ روز منتهی به چهارشنبه‌سوری، ۱۵۲ نفر در ارتباط با ساخت مواد منفجره قطع عضو شدند و حدود ۷۰۰ نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند.

سال گذشته در شب چهارشنبه سوری در ایران ۸ نفر جان‌شان را از دست داده بودند.

مقام‌های صحی ایران می‌گویند ۲۲ روز منتهی به جشن سه‌شنبه آخر سال، ۱۵۲ نفر در ارتباط با ساخت مواد منفجره قطع عضو شدند و حدود ۷۰۰ نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند.

در همین حال، سخنگوی اورژانس ایران گفته که احتمال دارد آمار افراد آسیب‌دیده بالا برود.

سازمان اورژانس ایران می‌گوید اغلب موارد سوختگی در رده سنی زیر ۲۲ سال بودند.

بنابر آمار، عموما بخشی از قربانیان حوادث چهارشنبه سوری در جریان تولید مواد منفجره از اول حوت تا سه‌شنبه آخر سال بر اثر آتش‌سوزی و انفجار دچار مشکل می‌شوند و برخی دیگر، مصرف‌کنندگانی را شامل می‌شود که در طول شب چهارشنبه سوری آسیب می‌بینند.

در آخرین سه‌شنبه سال در ایران بنا بر سنتی قدیمی، مردم آیین‌های چهارشنبه‌سوری را از جمله روشن کردن آتش و قاشق‌زنی اجرا می‌کنند.

این مراسم در چند دهه اخیر معمولا مخاطراتی را هم به دنبال داشته و هر سال منجر به سوختگی و مجروح شدن چندین نفر شده است.

در سال‌های گذشته بارها نهادهای فرهنگی و کمپاین‌های مردمی از جمله «نه به چهارشنبه سوری خطرناک»‌ تلاش کردند با هشدار درباره این حوادث و شکل برگزاری این جشن از شمار قربانیان بکاهند.

در همین حال سالانه شماری از شهروندان با رقص و پایکوبی این آیین سنتی را جشن می‌گیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *