ارتش پاکستان به کرزی: اگر صلح می‌خواهید دیورند را بپذیرید

عمر داوودزی؛ سفیر پیشین افغانستان در اسلام‌آباد ادعا کرده که فرمانده پیشین ارتش پاکستان برای حمایت از صلح در افغانستان دو شرط گذاشته بود. او به حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین کشور، گفته بود: «اگر صلح می‌خواهید خط دیورند را بپذیرید.»

blank

عمر داوودزی؛ سفیر پیشین افغانستان در اسلام‌آباد، روز چهارشنبه، ۲۳ حوت اعلام کرد که اشفق کیانی؛ فرمانده وقت ارتش پاکستان برای حمایت از صلح در افغانستان دو شرط گذاشته بود.

داوودزی گفته که اشفق کیانی به حامد کرزی در لندن در سال ۲۰۱۲ گفت صلح منوط به پذیرش خط دیورند و کنترل روابط افغانستان با هند است.

داوودزی این اظهارات را روز گذشته در یک اسپیس شبکه ایکس اکس که از سوی «گام‌نیوز» برگزار شده بود، ابراز کرد.

او همچنین گفت که حامد کرزی؛ رییس‌ جمهور پیشین و جنرال اشفق کیانی؛ رییس سابق ارتش پاکستان در سال ۲۰۱۲ در لندن دیدار کردند و در این نشست به جز نظامیان کسی از حکومت غیرنظامی شرکت نداشت.

داوودزی که در سال ۲۰۱۲ سفیر حکومت کرزی در اسلام‌آباد بود، گفت که آقای کیانی «به‌طور واضح به آقای کرزی گفت اگر صلح و مصالحه[با طالبان] در افغانستان می‌خواهید،‌ خط دیورند را به‌رسمیت بشناسید و موافقت کنید که روابط افغانستان با دهلی از طریق اسلام آباد تنظیم شود.»

این دیپلمات پیشین افغانستان می‌گوید که کرزی با بحث درباره هیچ‌کدام از دو پیش‌شرط موافقت نکرد.

خط دیورند از عمده‌ترین موضوعات مورد اختلاف حکومت‌های افغانستان با پاکستان بوده است.

اخیرا یک مقام‌ طالبان نیز گفت که آن‌ها خط دیورند را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

در همین حال، پاکستان می‌گوید که بحث خط دیورند پایان یافته و این خط مرز رسمی دو کشور است. همچنین، تاکنون هیچ کشوری از ادعای افغانستان درباره خط دیورند حمایت نکرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *