وزیر حج طالبان به ازبکستان رفت

وزارت حج و اوقاف طالبان اعلام کرده است که سرپرست این وزارت در راس یک هیات عازم ازبکستان شده است.

blank

وزارت حج و اوقاف طالبان، امروز شنبه، ۲۶ حوت اعلام کرده است که مولوی نورمحمد ثاقب؛ وزیر ارشاد، حج و اوقاف این گروه در رأس هیاتی ۱۰ نفری عازم ازبکستان شده است.

طالبان گفته‌اند که این سفر به دعوت رسمی مفتی شیخ نورالدین خالق نظر؛ رییس اداره مسلمانان ازبکستان صورت گرفته است.

به گفته طالبان این دعوت به منظور تحکیم روابط و همکاری‌های دوجانبه و هماهنگی در بخش فعالیت‌های دینی و آموزشی دو کشور صورت گرفته است.

در همین حال، طالبان گفته‌اند که قرار است در این سفر هیات علمای این گروه ضمن بازدید از مراکز دینی و اسلامی ازبکستان در شهرهای تاشکند، بخارا و سمرقند با مسئولین نهادهای اسلامی آن کشور روی موضوعاتی چون تقویت و توسعه مناسبات و همکاری نزدیک با طالبان خصوصا وزارت حج و اوقاف، توسعه و بهبود روابط بین علمای دو کشور، همکاری، هماهنگی و تبادل تجربیات در بخش مساجد و مدارس گفتگو کنند.

طالبان گفته‌اند: «ازبکستان دارای مراکز دینی و علمی در شهرهای سمرقند و بخارا بوده که یک بخش بزرگ از تمدن اسلامی به حساب می‌رود که دربرگیرنده تمدن و فرهنگ اسلامی در منطقه به ویژه آسیای مرکزی می‌باشد.»

این در حالی است که ازبکستان طالبان را به رسمیت نشناخته؛ اما پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان هیات‌های این گروه به ازبکستان رفته و هیات‌های ازبک راهی کابل شده‌اند.

اخیرا نیز هیأتی به رهبری بختیار سعیدوف؛ وزیر خارجه ازبکستان با سفر به کابل با مقام‌های ارشد طالبان دیدار کرد.

ازبکستان همچنین اعلام کرده‌ که به زودی سفیر طالبان را می‌پذیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *