سفیر پیشین ایران: طالبان حمله مسکو را «تروریستی» خواندند، انفجارهای کرمان را نه

محمدرضا بهرامی؛ سفیر پیشین ایران در کابل از طالبان انتقاد کرده و گفته: «طالبان حمله مسکو را تروریستی خواند؛ اما انفجارهای پارسال کرمان را نه.»

blank

به دنبال نشر بیانیه طالبان برای محکوم کردن حمله تروریستی مرگبار در مسکو، محمدرضا بهرامی؛ سفیر پیشین ایران در کابل می‌گوید که طالبان حمله مسکو را «تروریستی» خواندند؛ اما پارسال از استفاده این اصطلاح درباره انفجارهای کرمان خودداری کردند.

بهرامی همچنین گفت که طالبان «تاکید می‌کردند این واژه تولید غرب و ابزاری برای فشار بر کشورهای اسلامی است.»

این در حالی است که عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان، امروز شنبه، با نشر بیانیه‌ای در شبکه ایکس حمله مرگبار مسکو را «تروریستی» خوانده و آن را محکوم کرده است.

او گفته که وزارت خارجه طالبان که حمله تروریستی اخیر در مسکو را که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار تمام استندردهای انسانی می‌داند.

بلخی افزوده‌: داعش که غیرنظامیان را در افغانستان و سایر مناطق جهان نیز هدف قرار داده است، بار دیگر با این حادثه به وضوح نشان داد که گروهی در دست سازمان‌های اطلاعاتی است که هدفش بدنام کردن اسلام و تهدیدی برای کل منطقه است.

وزارت خارجه طالبان افزوده: کشورهای منطقه باید موضعی هماهنگ، روشن و قاطع در برابر چنین حوادثی که برای بی‌ثباتی منطقه‌ای است اتخاذ کنند.

طالبان اما در واکنشی کوتاه به حملات داعش در ولایت کرمان ایران بدون اشاره به ماهیت «تروریستی» و عوامل آن صرفا به یک محکومیت ساده اکتفا کرده بود.

حمله جمعه‌شب در یک سالون کنسرت در مسکو، تاکنون دست‌کم ۶۰ کشته و ۱۴۵ زخمی برجا گذاشته است.

روسیه این حمله را تروریستی خوانده است.

گروه داعش مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفته؛ اما معلوم نیست که این حمله در کجا سازمان‌دهی شده است.

این در حالی است که ماه گذشته نهادهای امنیتی روسیه گفتند که از یک حمله شاخه داعش خراسان جلوگیری کرده‌اند.

در همان زمان سفارت امریکا در روسیه نیز درباره برنامه «حمله قریب‌الوقوع افراط‌گرایان» در مسکو هشدار داده بود و از شهروندان امریکایی خواسته بود که از شرکت در تجمعات خودداری کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *