فارن پالیسی: طالبان به اعضای القاعده زن، پاسپورت و سلاح می‌دهند

نشریه امریکایی فارن پالیسی گزارش داده که طالبان برای فرماندهان شبکه القاعده زن، پاسپورت و سلاح فراهم می‌کنند.

blank

فارن پالیسی به نقل از یک ارزیابی محرمانه دیپلماتیک گزارش داده است که طالبان از اسلحه تا زن، مسکن و پاسپورت به فرماندهان و عوامل القاعده تسهیلات فراهم می‌کنند.

در گزارش این رسانه امریکایی آمده است که طالبان به القاعده کمک می‌کند تا به شبکه گسترده‌ای از «امپراتوری هیروئین» دسترسی داشته باشد.

بربنیاد این گزارش شبکه گسترده‌ای از قاچاق مواد مخدر که در دو دهه گذشته بودجه مورد نیاز جنگ طالبان علیه دولت پیشین افغانستان را فراهم می‌کرد، اکنون در دسترس القاعده نیز قرار دارد.

در همین حال، یک گزارش محرمانه دیپلماتیک نشان می‌دهد که القاعده هر هفته ده‌ها میلیون دالر از معادن طلای بدخشان و تخار به دست می‌آورد. فارن پالیسی بخش‌هایی از گزارش را افشا کرده که نشان می‌دهد القاعده از درآمد این معادن ۲۵ درصد سهم می‌گیرد و از ۲۰۲۲ تاکنون ۱۹۴.۴ میلیون دالر به دست آورده است.

فارن پالیسی گفته است برای استخراج این معادن ده‌ها هزار کارگر استخدام شده و «جنگ‌سالاران دوست طالبان» از آن‌ها محافظت می‌کنند.

این گزارش ۱۱ معدن طلا را بررسی کرده که القاعده در آن شریک بوده است.

این گزارش می‌افزاید که این پول توسط دو جناح‌ قندهار و کابل طالبان که با القاعده رابطه صمیمی دارند تقسیم می‌شود: جناح سراج الدین حقانی؛ وزیر داخله طالبان در کابل و جناح هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در قندهار.

این گزارشی است که در میان دیپلمات‌های غربی و مقامات سازمان ملل دست به دست می‌شود و با جزئیات نشان می‌دهد گروهی که زمانی توسط اسامه بن لادن رهبری می‌شد، تا چه اندازه در میان طالبان نفوذ دارد.

فارن پالیسی براساس این گزارش گفته که «القاعده ثروت طبیعی افغانستان را غارت می‌کند و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را می‌دزدد.»

این گزارش توسط یک شرکت خصوصی مستقر در لندن تهیه شده و فارن پالیسی یافته‌های آن را به طور مستقل تایید کرده است.

گزارش براساس تحقیقاتی منتشر شده است که در ماه‌های اخیر در داخل افغانستان انجام شده و شامل فهرستی از عوامل ارشد القاعده و نقش‌هایی است که آن‌ها در اداره طالبان ایفا می‌کنند.

پیش‌تر نیز یک گزارش دیگر نشان می‌داد که القاعده کمپ‌های آموزشی و نظامی خود را در ولایت پنجشیر در شمال کابل بنا کرده‌اند؛ جایی که پیش از این، مرکز مقاومت ضد طالبان بود و اکنون در تصرف آن گروه قرار دارد.

طالبان تاکنون به این گزارش فارن پالیسی واکنش نشان نداده‌اند؛ اما پیش از این حضور هرگونه نیروی تروریستی خارجی در افغانستان را انکار کرده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *