انصارالله یمن یک کشتی چینی را هدف قرار داد

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرده که انصارالله یمن با موشک‌های بالستیک به یک کشتی چینی در دریای سرخ حمله کرده است.

blank

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرده که انصارالله یمن ۵ موشک بالستیک ضدکشتی را به طرف کشتی هووانگ پو، با پرچم پاناما و متعلق به چین، در دریای سرخ شلیک کرد که موشک پنجم به این کشتی آسیب زد.

سنتکام اعلام کرده که انصارالله یمن چهار موشک بالستیک ضد کشتی را به نزدیکی کشتی هووانگ پو در دریای سرخ شلیک کرده و پنجمین موشک را نیز به سمت هووانگ پو شلیک کرد که پس از آن عرشه این کشتی به مدت نیم‌ساعت دچار آتش‌سوزی شد و خسارت جزئی به بار آمد.

ارتش امریکا با اشاره به این‌که در این حمله آسیب جانی گزارش نشده، گفته که حمله انصارالله به کشتی هووانگ پو در حالی صورت می‌گیرد که این گروه قبلا اعلام کرده بود به کشتی‌های چینی حمله نخواهد کرد.

سنتکام همچنین گفته که ناوشکن یو‌اس‌اس کارنی و نیروهای امریکا شش پهپاد انصارالله را بر فراز دریای سرخ هدف قرار دادند. پنج فروند از این پهپادها سرنگون شده و یک پهپاد دیگر به سمت مناطق تحت کنترل انصارالله در یمن بازگشت.

خبرگزاری بلومبرگ، اخیرا گزارش داد که انصارالله به چین و روسیه گفته‌ است که کشتی‌های‌شان می‌توانند بدون آنکه مورد حمله قرار گیرند از دریای سرخ و خلیج عدن عبور کنند.

به گفته این منابع، دیپلمات‌های چین و روسیه در گفتگو با محمد عبدالسلام، از چهره‌های ارشد سیاسی انصارالله، در عمان به توافق رسیدند که کشتی‌های این کشورها مورد حمله قرار نگیرد.

این منابع به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که چین و روسیه در مقابل، ممکن است در نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد از انصارالله حمایت کنند و از جمله قطعنامه‌های احتمالی شورای امنیت علیه انصارالله را وتو کنند.

انصارالله از اواسط نوامبر حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرد.

انصارالله می‌گوید که این حمله‌ها را به‌دلیل نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه انجام می‌دهد و صرفا کشتی‌های مرتبط با این رژیم، امریکا و بریتانیا را هدف قرار می‌دهد.

در همین حال، کشتی‌های دیگری که به این سه کشور تعلق نداشته‌اند نیز مورد حمله شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته‌اند.

از زمان شروع حملات، بیشتر شرکت‌های کشتیرانی غربی، عبور کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و کانال سوئز را متوقف کرده‌اند و در عوض مسیری دورتر و البته پرهزینه‌تر را انتخاب کرده‌اند که از جنوب قاره افریقا می‌گذرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *