تصویب قطعنامه‌‌ آتش‌بس فوری در غزه؛ امریکا رأی ممتنع داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد سرانجام پس از ۶ ماه از آغاز نسل‌کشی در غزه قطعنامه‌‌ آتش‌بس فوری در این منطقه را با ۱۴ رأی موافق و یک رأی ممتنع امریکا تصویب کرد.

blank

شورای امنیت سازمان ملل متحد، دوشنبه‌شب، ۶ حمل برای اولین‌بار در ۶ ماه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش‌بس فوری در غزه در ماه رمضان، آزادی بدون قیدوشرط اسرای اسرائیلی از نزد حماس و افزایش کمک‌های بشردوستانه در غزه شده است.

امریکا که تاکنون سه قطعنامه در مورد آتش‌بس در غزه را وتو‌ کرده بود، به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

پیش‌نویس این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه کرده بودند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد بلافاصله پس از رأی‌گیری به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داده و خواستار اجرایی شدن آن شده است.

آقای گوترش گفته است که ناکامی شورای امنیت این سازمان در اجرایی کردن این قطعنامه «غیرقابل بخشش» خواهد بود.

ریاض منصور؛ نماینده‌ فلسطین در سازمان ملل متحد گفت که شش ماه طول کشید و بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی کشته شدند تا شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری شد.

او گفت: «این باید یک نقطه‌ عطف باشد. این باید منجر به نجات جان افراد در زمین شود. این باید نشان‌دهنده‌ پایان این حمله‌ وحشیانه علیه مردم ما باشد.»

نماینده‌ فلسطین خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که «مصائب مردم غزه باید به پایان برسد و باید فورا به پایان برسد».

لیندا توماس گرینفیلد؛ نماینده‌ دایم امریکا در سازمان ملل متحد گفت که شورای امنیت با تصویب این قطعنامه از تلاش‌های این کشور، مصر و قطر‌ برای برقراری آتش‌بس فوری، آزادی اسرا و کمک به کاهش رنج عظیم غیرنظامیان حمایت کرد.

او حماس را به ایجاد مانع در مسیر صلح در غزه متهم کرد و گفت که اگر این گروه آماده‌ آزادی اسرای اسرائیلی بود، آتش‌بس ماه‌ها پیش در غزه برقرار می‌شد.

نماینده‌ امریکا از اعضای شورای امنیت خواست از حماس صریحا بخواهند که «توافق روی میز را بپذیرد».

ژانگ جون؛ نماینده‌ چین در سازمان ملل متحد گفت که این قطعنامه برای برخی از ساکنان غزه «بسیار دیر» است، اما برای کسانی‌ که هنوز در نوار غزه زندگی می‌کنند، نشان‌دهنده‌ «امیدی است که مدت‌ها در انتظار آن بودیم».

نماینده‌ چین تأکید کرد که همه‌ آسیب‌های وارده به غیرنظامیان باید فورا متوقف شود و حمله باید پایان یابد.

واسیلی نبنزیا؛ نماینده‌ روسیه در این نشست گفت که کشورش به قطعنامه رأی مثبت داد؛ زیرا خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، حتی اگر در محدوده‌ ماه رمضان باشد.

آقای نبنزیا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که به کار برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه ادامه دهد.

پیش‌نویس این قطعنامه پس از آن ارائه شد که چین و روسیه قطعنامه‌ پیشنهادی امریکا را وتو کردند.

نماینده‌ چین در نشست امروز با اشاره به وتوی قطعنامه‌ پیشنهادی امریکا گفت که مقایسه‌ این دو قطعنامه، تفاوت‌ها را نشان می‌دهد.

او گفت که این قطعنامه به درستی و صراحت خواستار آتش‌بس فوری شده است، در حالی‌که پیش‌نویس ارائه‌شده توسط امریکا طفره‌آمیز و مبهم بود.

این قطعنامه در حالی تصویب شده است که شمار تلفات نسل‌کشی رژیم اسرائیل در نوار غزه از مرز ۳۲ هزار نفر فراتر رفته است.

علاوه بر این، تأکید اسرائیل بر حمله به شهر رفح در مرز با مصر نیز نگرانی‌ها در مورد تلفات بیشتر غیرنظامیان را افزایش داده است.

از سوی دیگر، با تداوم جنگ، نگرانی‌ها در مورد مرگ‌و‌میر کودکان بر اثر سوء تغذیه و شیوع قحطی در غزه افزایش یافته است.

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تااکنون مرگ ۲۳ کودک بر اثر سوء تغذیه و کم‌آبی را تأیید کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *