عفو بین‌الملل: سیاست پاکستان آزار و اذیت پناهجویان را افزایش داده

همزمان با ابراز نگرانی‌ها از آغاز روند دوم اخراج مهاجران و پناهجویان افغان از پاکستان، عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار توقف فوری این روند شد و تأکید کرد که این سیاست موجب افزایش آزار و اذیت پناهجویان در پاکستان شده است.

blank

عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از تصمیم حکومت جدید پاکستان برای ادامه اخراج مهاجران افغان، خواستار توقف فوری این روند شده است.

این سازمان گفته که پاکستان از سپتامبر پارسال تا ماه فبروری، ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۹۸۱ مهاجر افغان را اخراج کرد.

عفو بین‌الملل در بخشی از گزارش حاوی توصیه‌های حقوق بشری‌اش به حکومت جدید پاکستان، نوشت که تصمیم اسلام‌آباد علاوه بر اخراج مهاجران افغان، منجر به افزایش موارد آزار و اذیت و تبعیض علیه این پناهجویان شده است.

براساس این گزارش، مهاجران افغان در پاکستان همچنین به گونه خودسرانه توسط پولیس بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین گفت که پناهجویان برای دسترسی به دفاتر آژانس پناهندگان سازمان ملل و نهاد حقوق بشری شارپ با مشکلات مواجه‌اند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده که اخراج پناهجویان افغان بر زنان و دختران، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، زنان معترض، اقلیت‌های مذهبی، هنرمندان و مقام‌های نظام پیشین که از حکومت طالبان فرار کرده‌اند، تاثیر می‌گذارد.

عفو بین‌الملل به طور نمونه از قتل هدفمند یک افسر امنیت ملی حکومت پشین و همسرش در دسامبر پارسال در تخار پس از بازگشت از پاکستان یاد کرده و گفته است که چنین مواردی ناقض تعهدات اسلام‌آباد در قبال اصل بین‌المللی عدام اخراج است.

این سازمان تصریح کرد که تصمیم پاکستان به اخراج مهاجران افغان دارای کارت ثبت‌نام و کارت شهروندی افغانستان در فاز دوم و سوم این روند، نگران‌کننده است.

به گفته‌ مقام‌های پاکستانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار افغان به پاکستان مهاجرت کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها قصد مهاجرت به سایر کشورها را دارند و تعدادی هم در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

حکومت پاکستان به‌تازگی به پولیس این کشور دستور داده که مرحله دوم اخراج مهاجران افغان را آغاز کند.

رسانه‌های پاکستانی گفتند که در دور دوم نزدیک به یک میلیون مهاجر افغان از پاکستان اخراج خواهند شد.

مقامات پاکستان گفته‌اند که این مرحله احتمالا تابستان آغاز خواهد شد.

پیش از این در مرحله اول، پاکستان در ماه نوامبر سال گذشته اعلام کرد که ۱.۷ میلیون مهاجر بدون مدرک اقامت را اخراج می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *