طالبان مدعی محو پولیو در افغانستان شدند

 عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری نخست‌وزیر طالبان ادعا کرده است که بیماری پولیو در افغانستان محو شده است.

blank

عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری نخست‌وزیر طالبان در گفتگو با تدروس ادهانوم قبریسوس؛ دبیرکل سازمان جهانی صحت ادعا کرده است که بیماری پولیو یا فلج کودکان از تمام نقاط افغانستان با تطبیق متواتر واکسین محو شده است.

او پاکسازی پولیو را از جمله «دستاوردهای» حکومت طالبان خوانده است.

این در حالی است که در سال گذشته‌ میلادی شش مورد مثبت بیماری فلج کودکان در افغانستان ثبت شده بود که همگی در ولایت ننگرهار بود؛ اما در سه ماه امسال تاکنون از ثبت مورد مثبت پولیو گزارش نشده است.

ارگ که تحت کنترل طالبان است در خبرنامه‌ای از گفتگوی حنفی و قلندر عباد؛ سرپرست وزارت صحت عامه‌ این گروه با دبیرکل سازمان جهانی صحت خبر داده و به نقل از تدروس ادهانوم قبریسوس گفته که «بیماری پولیو تهدید بزرگی برای منطقه و جهان است که خوشبختانه این بیماری در افغانستان تا حد زیادی ریشه‌کن شده است».

در کنار افغانستان، پاکستان نیز هنوز درگیر بیماری پولیو است.

دبیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که این سازمان خواهان ادامه‌ فعالیت‌هایش در بخش صحت در افغانستان است که این امر نیازمند همکاری طالبان است.

در خبرنامه‌ ارگ آمده است که داکتر حنان بلخی؛ رییس منطقه‌ای سازمان جهانی صحت از همکاری این سازمان در بخش‌های مختلف، از جمله تقویت لابراتوارهای تشخیص بیماری پولیو و فراهم‌سازی زمینه‌های آموزش داکتران افغانستان خبر داده است.

معاون نخست‌وزیر طالبان از همکاری سازمان جهانی صحت سپاس‌گزاری کرده و از مسئولان این سازمان خواسته است تا در زمینه‌ تقویت سیستم صحت، نصب لابراتوارهای مجهز، ایجاد کلینیک‌های صحی در مناطق دوردست کشور، ارتقای ظرفیت مسلکی متخصصان بخش صحت و ایجاد یک شفاخانه‌ مجهز برای تداوی بیماری سرطان در افغانستان همکاری کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *