عقب‌نشینی رژیم اسراییل از شفاخانه شفا در غزه؛ ویرانی گسترده و اجساد تجزیه شده

نیروهای رژیم اسرائیل دو هفته پس از هجوم و محاصره‌ شفاخانه «الشفا» در غزه، از این شفاخانه عقب‌نشینی کرده‌اند. این شفاخانه به طور گسترده ویران شده و گزارش‌های تکان‌دهنده حاکی از کشف ده‌ها جسد است که برخی از آن‌ها تجزیه شده است.

blank

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نیروهای رژیم اسراییل دو هفته پس از اشغال شفاخانه «الشفا» در غزه، از این شفاخانه عقب‌نشینی کرده‌اند. در همین حال، رژیم اسراییل نیز روز دوشنبه، ۱۳ حمل عقب‌نشینی نیروهایش از این شفاخانه را تأیید کرد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، ارتش اسراییل حمله به شفاخانه‌ الشفا را یکی از «موفق‌ترین» عملیات‌های خود در غزه دانسته است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، اسراییل مدعی شده که در جریان حمله به این شفاخانه تعداد زیادی از افراد حماس و دیگر شبه‌نظامیان را کشته و سلاح و اطلاعات ارزشمندی نیز به دست آورده است.

اما مقام‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که در این حمله چندین بیمار کشته شده، ده‌ها نفر در معرض خطر قرار گرفته و بخش بزرگی از این شفاخانه ویران شده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس؛ رییس سازمان جهانی صحت نیز گفته که دست‌کم ۲۱ بیمار از زمان شروع حمله به الشفا جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود که بیش از صد بیمار همچنان در داخل ساختمان هستند؛ از جمله چهار کودک و ۲۸ بیمار که وضعیت وخیمی دارند.

رییس سازمان جهانی صحت گفت: «هیچ نوع وسایل صحی یا آب برای تمیز کردن زخم‌ها وجود ندارد و بسیاری از بیماران از عفونت زخم‌ها و کم‌آبی رنج می‌برند.»

براساس گزارش آسوشیتدپرس، فیلم‌ها و ویدیوهای منتشرشده از این شفاخانه نیز ساختمان‌های آسیب‌دیده و سوخته، تپه‌هایی از خاک که با بولدوزر انباشته‌شده و بیمارانی را که روی برانکاردها در راهروهای تاریک افتاده‌اند، نشان می‌دهند.

اسراییل حماس را به استفاده نظامی از شفاخانه‌ها و مراکز درمانی متهم می‌کند و می‌گوید که حمله به الشفا را زمانی آغاز کرد که نیروهای حماس و دیگر شبه‌نظامیان در این شفاخانه جمع شدند.

اما مقام‌های صحی غزه این اتهامات را رد می‌کنند و رژیم اسرائیل را به بی‌پروایی در قبال جان غیرنظامیان و نابودن کردن شفاخانه‌ای مملو از زخمی‌ها متهم می‌کنند.

اسرائیل در ماه نوامبر سال گذشته‌ میلادی نیز به شفاخانه الشفا حمله کرده و مدعی شده بود که مرکز اصلی فرماندهی و اتاق فکر حماس در تونل‌های زیر این شفاخانه قرار دارد.

ارتش رژیم اسرائیل چند روز پس از حمله سلاح‌هایی را نشان داد و ادعا کرد که آنها را داخل شفاخانه پیدا کرده است، اما هیچ مدرکی دال بر یافتن آنچه پیش از حمله مدعی شده بود ارائه نکرد.

اسرائیل علاوه بر شفاخانه‌ الشفا، به شماری دیگر از شفاخانه‌ها در نواز غزه نیز حمله کرده است.

در پی این حملات، سازمان جهانی صحت هشدار داد که سیستم صحی غزه تقریبا فروپاشیده و بسیاری از مراکز درمانی بزرگ از فعالیت بازمانده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *