مرگ ۴۴ هزار نفر در ۳۵ سال اخیر بر اثر انفجار ماین در افغانستان

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) اعلام کرده است که در ۳۵ سال گذشته ۴۴ هزار افغان قربانی مواد منفجره و ماین شده‌اند. این در حالی است که به تازگی ۱۰ کودک در غزنی و هرات در نتیجه انفجار مهمات باقی‌مانده از جنگ جان باختند.

blank

هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه، ۱۳ حمل در آستانه روز جهانی آگاهی‌دهی درباره خطرات ماین اعلام کرد که بیش از سه هزار کیلومتر مربع زمین در افغانستان ماین‌روبی شده است.

یوناما افزود در ۳۵ سال گذشته ۴۴ هزار غیرنظامی در افغانستان قربانی انفجار ماین و مواد منفجره شده‌اند.

یوناما با نشر ویدیویی اعلام کرد که ده‌ها هزار غیرنظامی به شمول زنان و کودکان در افغانستان به دلیل انفجار ماین‌های باقی‌مانده از جنگ کشته یا زخمی شده‌اند.

در وبسایت این نهاد آمده که در سال ۲۰۲۲ میلادی کشته یا زخمی شدن حدود ۷۰۰ کودک در یونیسف ثبت شده است که این آمار قربانی شدن دست‌کم دو کودک در یک روز را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعاتی که این وبسایت منتشر شده، سازمان‌های همکار سازمان ملل بیش از ۱۹ میلیون ماین باقی‌مانده را در سراسر افغانستان پاک‌سازی کرده‌اند.

یوناما افزوده است که ماین و مواد منفجر نشده در حدود ۱۲۸۴ کیلومتر مربع از زمین در افغانستان، شناسایی شده است که نیاز به پاک‌سازی دارد.

این سازمان در حالی بر ادامه تلاش‌ها برای ماین‌پاکی در افغانستان تاکید می‌کند که مقام‌های طالبان روز دوشنبه از کشته شدن ۱۰ کودک بر اثر انفجار ماین در غزنی و هرات خبر دادند.

براساس این گزارش، ۹ کودک در ولسوالی گیروی ولایت غزنی قربانی، مهمات منفجر نشده باقی‌مانده از دوران جنگ شدند و یک کودک دیگر در هرات در نتیجه رویدادی مشابه جان باخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *