بایدن: توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد

جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا می‌گوید که توافقنامه دوحه که در زمان دونالد ترامپ؛ رییس جمهور پیشین این کشور امضا شد، امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد. در همین حال، مجلس نمایندگان امریکا اظهارات بایدن درباره خروج از افغانستان را متناقض خوانده است.

blank

کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز دوشنبه، ۱۳ حمل با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد که اظهارات جو بایدن؛ رییس جمهور این کشور درباره خروج امریکا از افغانستان متناقض است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که شهادت جدید افرادی‌ که از نزدیک گواه «سردرگمی و هرج‌ومرج» خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بودند، با دلایل جو بایدن در تناقض است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالت متحده گزارش ابتدایی و همچنین متن مصاحبه‌هایش با برخی مقام‌های دخیل در خروج امریکا از افغانستان را منتشر کرده است.

این کمیته با راس ویلسون؛ سفیر پیشین امریکا در کابل و سام آرنسون؛ دیپلمات دخیل در ارائه خدمات کنسولی در جریان روند خروج مصاحبه و نسخه کتبی آن را منتشر کرده است.

بربنیاد این گزارش، جو بایدن؛ ریيس ‌جمهور امریکا همواره در سخنرانی‌هایش گفته است که ارتش حکومت پیشین افغانستان بدون حمایت مستقیم نظامی ایالات متحده قادر به دفاع از کشورشان بودند.

به گفته بایدن، امریکا به اهداف مأموریت خود در افغانستان که کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین القاعده و از بین بردن این گروه بود، دست یافت.

ریيس‌ جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که توافقنامه دوحه که میان اداره دونالد ترمپ و طالبان امضا شده بود، امریکا را ناگزیر به خروج از افغانستان کرد.

در همین حال، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرده که هیچ یک از دلایل بایدن درباره خروج ایالات متحده از افغانستان، درست نبوده است.

به گفته این کمیته، ارزیابی‌های داخلی حکومت بایدن نشان می‌دهد که ارتش افغانستان بدون حمایت هوایی، مشاوران نظامی امریکا و پیمان‌کاران قادر به دفاع از کشور نبود و بارها در این باره به رییس جمهور ایالات متحده هشدار داده شده بود.

به گفته‌ این کمیته، رهبران نظامی امریکا و متحدان ارشد ناتو حفظ دو هزار و ۵۰۰ نیروی ایالات متحده و شش هزار نیروی ناتو را برای مشوره‌دهی و پیش‌برد مأموریت ضدتروریسم در افغانستان بهترین گزینه می‌دانستند.

در همین حال، بایدن همه این پیشنهادات و توصیه‌ها را رد و استدلال کرده بود که پی‌گیری این شرایط مستلزم استقرار «ده‌ها هزار» نیروی امریکایی در افغانستان است، اما چنین نبود.

براساس این گزارش، شرایط مندرج توافق‌نامه دوحه با طالبان، به‌ویژه قطع رابطه این گروه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده برآورده نشد و این امر، امریکا را ملزم به اجرای این توافقنامه و خروج از افغانستان کرد.

در این گزارش آمده است که پنج ماه پیش از تسلط طالبان، هرچند حضور القاعده در این کشور کاهش یافته بود، اما این گروه همچنان در افغانستان حضور داشت و در مناطق تحت کنترل طالبان در آن زمان آزادانه فعالیت می‌کرد.

طبق این گزارش، حکومت بایدن بارها اذهان مردم امریکا را درباره وضعیت افغانستان گمراه و اعلامیه‌هایی منتشر کرد که با گزارش‌های وزارت خارجه و ارتش همخوانی نداشتند.

نحوه خروج نیروهای ائتلاف و وضعیتی که پس از آن در افغانستان رخ داد، همواره انتقادات فراوانی را متوجه امریکا و متحدان این کشور کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *