بمباران کنسولگری ایران در دمشق؛ شورای امنیت جلسه اضطراری برگزار کرد

به دنبال حمله اخیر رژیم اسراییل به کنسولگری ایران در پایتخت سوریه که ۱۳ کشته برجای گذاشت، شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به این رویداد جلسه اضطراری برگزار کرد.

blank

در ادامه واکنش‌ها به حمله به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، که ۷ عضو سپاه پاسداران و ۶ شهروند سوری و لبنانی در آن کشته شدند شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۱۴ حمل، برای بحث درباره موضوع تشکیل جلسه داد.

ایران قول داده است پاسخ این حمله را خواهد داد.

در حمله روز دوشنبه هفته جاری به کنسولگری ایران در دمشق هفت عضو سپاه از جمله دو مقام بلندپایه این نیرو کشته شدند. گزارش می‌شود علاوه بر این یک عضو گروه حزب‌الله لبنان و چهار شهروند سوریه هم کشته شده‌اند.

نمایندگان چین، روسیه و الجزایر در این جلسه حمله به کنسولگری ایران را محکوم کردند.

بسیاری از کشورها گفتند که حمله نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک بوده است.

گنگ شوانگ؛ معاون سفیر چین در سازمان ملل، گفت که حمله اسرائیل «ماهیتی بسیار شرورانه» داشت و ناقض حق حاکمیت ملی سوریه و ایران بود.

وانگ ونبین؛ سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند. امنیت نهادهای دیپلماتیک نباید زیر پا گذاشته شود و حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی باید محترم شمرده شود.»

واسیلی نبنزیا؛ سفیر روسیه، این حمله را «غیرقابل قبول» خواند و اسرائیل را متهم کرد که بر مناقشه خاورمیانه «می‌دمد».

امریکا، فرانسه و بریتانیا از محکوم کردن اسرائیل خودداری؛ اما تاکید کردند که بناهای دیپلماتیک باید در جریان جنگ مصون بماند و حمله روز دوشنبه خطر بی‌ثبات کردن هرچه بیش‌تر خاورمیانه را در بر دارد.

نماینده فرانسه تاکید کرد که باید از تبدیل شدن جنگ غزه به یک جنگ گسترده منطقه ای جلوگیری کرد.

نمایندگان ایران و سوریه هم در این جلسه شرکت و در آن سخنرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرانی ایسنا، زهرا ارشادی؛ معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، «این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی» را به شدت محکوم کرد.

او گفت که اسرائیل «مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه شده است.»

این نشست اضطراری به درخواست روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است برگزار شد.

پیشتر دمیتری پولیانسکی؛ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، گفته بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران «برای محکومیت این اقدام به شورای امنیت روی آوردند.»

ساعتی قبل از آن امریکا گفت که نقشی در حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران نداشته است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، اتهامات ایران دایر بر مسئولیت داشتن امریکا را «پوچ» خواند.

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعد از حمله روز دوشنبه از احضار کاردار سفارت سویس در تهران به وزارت خارجه خبر داده و گفته بود که پیام مهمی به دولت امریکا «به عنوان حامی» اسرائیل ارسال شد «تا پاسخگو باشد.»

جان کربی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «بگذارید روشن بگویم. ما هیچ ارتباطی با این حمله در دمشق نداشتیم. ما به هیچ وجه مشارکتی در آن نداشتیم.»

آقای کربی هشدار داد که واشنگتن به هرگونه حملات تلافی‌جویانه پاسخ خواهد داد.

سابرینا سینگ؛ سخنگوی پنتاگون گفت که اسرائیل پیشتر امریکا را در جریان چنین حمله‌ای قرار نداده بود.

روزنامه نیویارک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داده است که اسرائیل مسئول حمله در دمشق است.

دو مقام که نخواستند نام‌شان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفتند که لختی پیش از حمله، اسرائیل به امریکا اطلاع داد در سوریه عملیات خواهد کرد، اما از زبانی مبهم بدون نام بردن از هدف استفاده کرد.

وزارت دفاع سوریه گفته است این حمله از سمت بلندی‌های جولان صورت گرفت که در اشغال رژیم اسرائیل است.

رژیم اسرائیل اما رسما مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

حمله به کنسولگری ایران در دمشق واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده است.

استفان دوجاریک؛ سخنگوی آقای گوترش با اعلام این خبر گفت که دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده است که «اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود.»

ایران روز سه‌شنبه گفت که از این حمله انتقام خواهد گرفت. رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی گفت: «آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.»

حزب الله نیز قول داده است که رژیم اسرائیل را «مجازات کند» و از این رژیم «انتقام بگیرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *