حملات مسلحانه در راسک و چابهار ایران ۱۳ کشته برجای گذاشت

رسانه‌های ایرانی از ادامه درگیری مسلحانه در چابهار و راسک ایران میان مهاجمان وابسته به گروه جیش العدل و نیروهای امنیتی خبر داده و می‌گویند که در این رویداد دست‌کم ۵ مامور امنیتی و ۸ مهاجم کشته شده‌اند.

blank

رسانه‌های ایرانی، امروز پنج‌شنبه، ۱۶ حمل از ادامه درگیری مسلحانه در چابهار و راسک ایران خبر داده‌اند. در همین حال، مقام‌های دولت ایران تایید کرده‌اند که گروه شورشی جیش العدل دست به حملات گسترده و هماهنگ علیه مقرهای نظامی در سه شهر راسک، چابهار و سرباز در ولایت سیستان و بلوچستان ایران زده‌اند که براساس گزارش رسانه‌های این کشور، ۵ مامور و ۸ مهاجم در آن کشته شده‌اند.

این حملات که از شب گذشته آغاز شده است به گفته مقام‌ها همچنان ادامه دارد.

ایرنا به نقل از منابع امنیتی محلی گفته که تاکنون «هشت» «تروریست» در این درگیری‌های مسلحانه کشته شده‌اند.

مجید میراحمدی؛ معاون امنیتی و انتظامی وزیر داخله ایران هم می‎‌گوید که در دو شهر چابهار و راسک حدود ۶ نفر از «تروریست‌ها» باقی‌مانده‌اند که به گفته او در محاصره کامل نیروهای امنیتی هستند.

آقای میراحمدی پیشتر گفته بود که سه مهاجم در حمله به دریابانی چابهار کشته شدند و «عملیات در حوزه دریابانی تقریبا خاتمه یافته است.»

خبرگزاری ایرنا گفته که «یک سرباز، یک پاسدار و یک بسیجی طرح امنیت و دو مامور انتظامی نیز در چابهار در شهدای شامگاه چهارشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان هستند.»

علیرضا مرحمتی؛ معاون امنیتی والی سیستان و بلوچستان، پیشتر ورود مهاجمان به «مقر دریابانی سپاه» در چابهار را تایید کرده بود.

میراحمدی در مورد حمله به مقر سپاه در چابهار گفت: «تروریست‌هایی هم که به مقر سپاه در چابهار حمله کردند با شکست مواجه و به ساختمان مجاور پناهنده شدند و چهار تروریست در محاصره قرار دارند.»

او به ایرنا گفته بود: «تاکنون سه نفر از مدافعان امنیت به شهادت رسیدند و با توجه به اینکه تعدادی هم مجروح شدند احتمال افرایش آمار وجود دارد.»

او افزود که مهاجمان «یک نفر از شهروندان چابهار را به گروگان گرفته‌اند که عملیات نیروهای امنیتی برای حفظ جان این گروگان با احتیاط کامل انجام می‌شود.»

پیشتر معاون امنیتی والی سیستان و بلوچستان، به رسانه‌ها شروع این حمله را ساعت ده شب گذشته به وقت محلی عنوان کرد.

خبرگزاری مهر نیز گفته که «بر اساس اطلاعات موجود، سه عملیات تروریستی به صورت همزمان در کلانتری ۱۱ چابهار، سپاه چابهار و سپاه شهرستان راسک انجام شده است.»

گفته می‌شود که افراد مسلح به پایگاه سپاه در دوراهی پارود واقع در شهر سرباز هم حمله کرده و درگیری‌های دیگری در این منطقه روی داده است که خبرگزاری ایرنا اکنون آن را تایید کرده‌ است.

علیرضا مرحمتی گفته: «تروریست‌ها در راسک قصد داشتند وارد مقر سپاه شوند که با تبادل آتش نظامیان ناموفق بودند؛ اما درگیری همچنان ادامه دارد.»

این حمله «از ارتفاعات سمت بیمارستان راسک به مقر سپاه» انجام شد که پاسخ متقابل نیروهای سپاه را به دنبال داشت.

خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد پیشتر به نقل از جیش‌العدل «از تصرف مقرهای سپاه پاسداران در راسک و ستاد فرماندهی ناحیه چابهار و کلانتری ۱۲ و اداره آگاهی و کنترل بر انبار تسلیحات در طی حمله اعضای خود به این پایگاه‌ها» خبر داد.

در بیانیه‌ای که «رسانک نیوز» از گروه جیش‌العدل منتشر کرده آمده است که اعضای این گروه به نیروهای نظامی «که جهت کمک به نیروهای درگیر در مقرهای نظامی در حال اعزام بودند» شبیخون زده‌اند.

این گروه در بیانیه خود مدعی شد «ده‌ها تن از نیروهای کمکی دشمن در نزدیک بیمارستان امام علی چابهار» کشته شده‌اند.

سازمان «جیش العدل ایران» یک گروه تروریستی مسلح مخالف دولت ایران است که خود را «ارتش عدالت و برابری» و معرفی می‌کند و می‌گوید برای دفاع از حقوق سنی‌ها به ویژه در سیستان و بلوچستان ایران می‌جنگد.

این گروه در موارد متعدد درگیری‌های مسلحانه و خونینی با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را بر عهده گرفته است. ترور مقام‌ها و ربودن مرزبانان و نیروهای مسلح ایرانی هم از جمله فعالیت‌های این گروه است.

در همین حال، به نظر می‌رسد حملات چهارشنبه شب یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌های آن با نیروهای نظامی ایران باشد.

ایران اواخر ماه جدی گذشته از حمله به مواضع این گروه در پاکستان خبر داد که حمله متقابل پاکستان به «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در سیستان و بلوچستان ایران را به دنبال داشت که حداقل ۹ نفر در آن کشته شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *