سفرهای نوروزی در ایران صدها قربانی گرفت

رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده‌اند که در تصادفات جاده‌ای در جریان سفرهای نوروزی در این کشور دست‌کم ۸۱۳ کشته و ۲۱ هزار نیز زخمی شده‌اند.

blank

بربنیاد گزارش رسانه‌های ایرانی، مقام‌های پولیس این کشور اعلام کرده‌اند که در سفرهای نوروزی آغاز سال جدید، در مجموع ۸۱۳ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و ۲۱ هزار نفر زخمی شدند.

به گفته مقام‌ها از ۲۴ حوت ۱۴۰۲ تا ۱۴ حمل امسال، حدود ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی در جاده‌های سراسر ایران به ثبت رسید.

احمد شیرانی؛ ربیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پولیس راه ایران (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) از میان این سوانح جاده‌ای، ۶۶۷ مورد مربوط به تصادفاتی بودند که منجر به مرگ ۸۱۳ نفر شدند.

او گفت: «این آمار اولیه و مربوط به جان‌باختگان صحنه تصادفات است و آمار قطعی متوفیان از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود.»

در این بازه زمانی، ۱۷ هزار و ۵۶ فقره تصادف جرحی رخ داد که منجر به مصدومیت ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر شامل قطع عضو شد.

در همین حال، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گزارش داده که مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران با آمار کل اتحادیه اروپا که شامل ۲۷ کشور و ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت است، برابری می‌کند.

بر اساس این گزارش، طی دو دهه اخیر بیش از ۴۲۰ هزار نفر در حوادث رانندگی ایران جان باخته‌اند که نزدیک به دو برابر کل کشته‌شدگان جنگ هشت ساله عراق و ایران است.

داده‌های آماری نشان می‌دهند تصادفات جاده‌ای ایران ۲۰ برابر بالاتر از استاندارد جهانی است و در نتیجه این حوادث، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به جمعیت افراد دارای معلولیت ایران اضافه می‌شود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند درصد قابل توجهی از کشته‌شده‌ها در سال‌های اخیر، سرنشین موترهای ساخته و مونتاژ شده در ایران بوده‌اند.

در همین زمینه روز ۱۲ حمل، حسن مومنی؛ رییس پولیس راه کشور اعلام کرد ۸۳ درصد موترها در تصادفات منجر به مرگ از زمان آغاز طرح تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ تولید داخل بودند.

به گفته او، از میان موترهای درگیر در تصادفات مرگبار، ۶۲ درصد «پژو و پراید» ساخت ایران و فقط ۱۷ درصدشان خارجی بودند.

بسیاری از شهروندان در ایران، آمارهای چشم‌گیر قربانیان حوادث جاده‌ای به ویژه در تعطیلات سال نو را به موترها و جاده‌های غیرمعیاری و ناایمن نسبت می‌دهند.

تعدادی از شهروندان نیز به مقایسه تعداد کشته‌ها با میزان تصادف‌ها پرداختند، از موترهای ایرانی با عنوان ارابه‌های مرگ یاد کردند و گفتند به دلیل شرایط غیر معیاری، هر نوعی از حادثه رانندگی می‌تواند به راحتی منجر به کشته شدن سرنشینان موتر شود.

مقام‌های پولیس راهنمایی و رانندگی ایران در روزهای اخیر بارها رانندگان را با تخلفاتی چون «سرعت و سبقت غیر‌مجاز، انحراف به چپ و حرکت خلاف جهت»، مقصر اصلی تصادفات مرگبار معرفی کرده‌اند.

در سال‌های گذشته نیز مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره رعایت نکردن حق تقدم، ناتوانی در کنترول وسیله نقلیه و سرعت و سبقت غیرمجاز را از جمله دلایل عمده تصادف‌ها اعلام کرده‌اند.

علاوه بر کیفیت پایین موترهای تولیدی در ایران، فرسودگی موترها نیز جاده‌ها را ناامن‌تر کرده است.

این موارد باعث شده از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲ بر اساس آمارهای رسمی دست‌کم ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایام نوروز جان خود را از دست بدهند که با پایان تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳ این رقم به ۱۰ هزار و ۶۲۸ نفر رسید.

در این بازه زمانی، بیشترین شمار کشته‌شدگان تصادفات در تعطیلات نوروزی مربوط به سال ۱۴۰۲ است که دست‌کم ۸۲۱ نفر کشته شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *