گشت‌زنی یک هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان هرات

همزمان با افزایش گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین در آسمان برخی ولایت‌ها منابع محلی در هرات از گشت‌زنی یک هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان این ولایت خبر داده‌اند.

blank

منابع محلی در هرات، امروز پنج‌شنبه، ۱۶ حمل گزارش داده‌اند یک هواپیمای بی‌سرنشین در آسمان این ولایت در حال گشت‌زنی است.

گفته می‌شود که این هواپیما برای نیم ‌ساعت در آسمان هرات دیده شده است.

تا کنون روشن نیست که این هواپیما‎ از کجا و چگونه وارد حریم هوایی افغانستان شده است و طالبان نیز در این مورد چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که به دنبال تهدیدهای امنیتی با ادامه گشت‌زنی پهپادهای ناشناس در آسمان قندهار، منابع روز گذشته از «تغییر مکان» ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان خبر داده و گفتند که او مخفیگاه خود را ترک کرده و به یک پایگاه نظامی پناه برده است.

به گفته منابع، گشت‌زنی پهپادها طالبان را نگران و مجبور کرد که رهبر خود را به یک پایگاه نظامی در ولسوالی پنجوایی منتقل کنند.

منابع افزوده‌اند که در پی گشت‌زنی پهپادها برای چندین ساعت بر فراز دفتر ملا هبت‌الله در قندهار، مولوی عبدالاحد طالب؛ فرمانده نیروهای ویژه امنیتی رهبر طالبان این موضوع را یک «خطر فوری» برای امنیت آخوندزاده خواند و اقدام به تغییر مکان او کرد.

بربنیاد گزارش‌ها، طالبان رهبر خود را به «پایگاه نظامی تلوکان» در ولسوالی پنجوایی قندهار منتقل کردند.

پیش‌تر ساکنان قندهار نیز از گشت‌زنی پهپادها در آسمان این ولایت خبر داده بودند.

در روزهای گذشته ساکنان ولایت‌های بدخشان، پنجشیر، کنر و لغمان نیز خبر دادند که پهپادهایی در آسمان این ولایت‌ها دیده شده‌اند.

سخنگوی طالبان در واکنش به پرواز این پهپادها، امریکا را به «نقض» حریم هوایی افغانستان متهم کرد.

پیشتر رسانه‌های داخلی به نقل از ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفتند: «این طیاره‌ها بدون شک مربوط به امریکا است که از فضای بعضی کشورهای نزدیک پرواز و عبور می‌کنند و به افغانستان می‌آیند که همه باید در این مورد مسئولیت‌های خود را درک ‌کنند و تجاوز را متوقف کنند.»

مقام‌های امریکایی پس از خروج این کشور از افغانستان، گفتند که ایالات متحده تهدیدات تروریستی در افغانستان را زیر نظر دارد.

در همین حال، تعدادی از مقام‌های طالبان از جمله وزیر دفاع و ریيس ارتش این گروه نیز پیشتر انتقاد کرده بودند که حریم هوایی افغانستان هنوز تحت «اشغال» امریکا است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *