یوناما درباره خطرات ناشی از مهمات منفجرناشده در افغانستان هشدار داد

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) همزمان با «روز جهانی آگاهی از خطرات ماین و همکاری در امور ماین‌پاکی» از خطرات ناشی از مهمات منفجرناشده در افغانستان هشدار داد.

blank

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز پنج‌شنبه، ۱۶ حمل اعلام کرده که در طول چند دهه درگیری، نزدیک به ۴۵ هزار تن در کشور در پی انفجار ماین‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.

یوناما به‌ مناسبت «روز جهانی آگاهی از خطرات ماین و همکاری در امور ماین‌پاکی» گفته است که ماین‌ها و مهمات منفجرناشده هنوز هم زندگی شهروندان کشور، به‌ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان خواستار اتحاد برای افزایش آگاهی درباره خطرات ماین و مواد انفجاری باقی‌مانده از جنگ و حمایت از کار ماین‌پاکی در کشور شده است.

در همین حال، آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد با نشر پیامی در ایکس گفته که ماین‌های زمینی، مهمات منفجرناشده و بقایای جنگ، میلیون‌ها تن را در سراسر جهان به‌شمول افغانستان «به‌گونه مستقیم» تهدید می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزوده: «کشوربه‌کشور، جامعه‌به‌جامعه، بیایید جهان را از شر این سلاح‌ها یک‌بار برای همیشه خلاص کنیم.»

در همین حال، ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان نیز گفته است که در این کشور بسیاری از غیرنظامیان، به‌‌ویژه کودکان در نتیجه انفجار ماین جان می‌دهند.

این در حالی است که در هفته جاری، در دو انفجار جداگانه ماین برجامانده از جنگ‌های گذشته در ولایت‌های هرات و غزنی، ۱۱ کودک جان باختند.

اگرچه برخی منابع ادعا کردند که انفجار مرگبار در غزنی ناشی از حمله هوایی بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *