به نام مبارزه با تروریزم به کام تروریزم؛ رد پای غرب در تونل وحشت داعش

امریکا تروریزم را به وجود آورد و به نام «مبارزه با تروریزم» زمینه‌های تقویت و توسعه گروه‌های تروریستی مانند داعش را فراهم ساخت و هنگامی که بسترهای لازم برای رشد و پیشرفت این نیروی اهریمنی مساعد شد، منطقه را ترک کرد و قدرت‌هایی مانند روسیه به خوبی می‌دانند که رد پای غرب و به ویژه امریکا در تونل وحشت داعش و دیگر نسخه‌های تروریزم تکفیری، مشهود است.

blank

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان امریکا و بریتانیا را به ایجاد شاخه خراسان داعش در افغانستان متهم کرده و افزوده که طالبان حقایق و مواردی از این دست را با روسیه در میان گذاشته‌اند.

آقای کابلوف گفت که داعش درست زمانی در افغانستان اعلام حضور کرد که نیروهای امریکایی و ناتو آنجا حضور داشتند. او افزود که داعش آن زمان علیه امریکایی‌ها نه؛ بلکه علیه طالبان که مخالف دولت بودند می‌جنگید.

او گفت: «وقتی ما این موضوع را به امریکایی‌ها و دیگر متحدان‌شان گفتیم، آن‌ها به هر طریق ممکن این تهدید را کوچک جلوه دادند و استدلال کردند که تهدید اصلی در افغانستان القاعده است.»

کابلوف افزوده که زمانی که طالبان شروع به درگیری نظامی با داعش کردند و آن‌ها را تحت فشار قرار دادند، هلیکوپترهای امریکایی ظاهر شدند و جنگجویان داعش را از صحنه جنگ نجات دادند.

این مقام دولت روسیه همچنین گفته که ایجاد و حمایت امریکا و بریتانیا از داعش خراسان و استفاده از آن علیه آسیای مرکزی خیال‌پردازی نه؛ بلکه واقعیتی است که براساس مشاهدات و اطلاعات استخباراتی آشکار شده است.

این صریح‌‌‌ترین، برهنه‌ترین و بی‌پرده‌ترین موضع‌گیری روسیه درباره ریشه‌های داعش در افغانستان و به طور مشخص، نقش امریکا و بریتانیا در ایجاد این گروه و حمایت از آن محسوب می‌شود. اگرچه پیش از این نیز روس‌ها بارها به طور ضمنی، ادعای غرب در «مبارزه» با تروریزم در افغانستان را زیر سؤال برده و عوامل و زمینه‌های رشد روزافزون این گروه را به چالش کشیده‌اند؛ اما این نخستین‌بار است که یک مقام‌ ارشد روسیه، رسما انگشت اتهام را به سمت امریکا و بریتانیا نشانه می‌رود.

این نشان می‌دهد که پس از حمله تروریستی بسیار مرگبار بر یک سالون کنسرت در حومه مسکو که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت و مقام‌های امریکایی و بریتانیایی حدود یک‌ماه پیش درباره وقوع آن هشدار داده بودند، مسکو مطمئن شده است که میان امریکا و شرکای آن با گروه داعش، پیوندهای قوی وجود دارد و آگاهی امریکا و بریتانیا از برنامه‌های عملیاتی داعش، تصادفی یا برآمده از اشراف اطلاعاتی این کشورها بر فعالیت‌های تروریستی نیست؛ بلکه ناشی از ارتباط و همکاری و حمایت غرب از تروریزم تکفیری به ویژه داعش است.

از جانب دیگر، حمله تروریستی مسکو، سران روسیه را به این نتیجه رساند که در پی تحولات اوکراین، هیچ مانع و معذوریت سیاسی یا اخلاقی برای افشای دست‌های پشت پرده در مهندسی پروژه ترور، باقی نمانده و اکنون زمان نشان دادن رد پای امریکا و کشورهای اروپایی در ایجاد، تقویت و توسعه تروریزم به منظور تحقق اهداف راهبردی و تاثیرگذاری و تغییر معادلات ژئوپلیتیک‌شان است؛ زیرا غرب عملا از این ابزار برای حمله بر دشمنان خود از جمله روسیه، ایران، چین و… استفاده می‌کند.

پیش‌تر نیز وزارت خارجه روسیه، رسما اعلام کرد که داعش صرفا دشمنان امریکا را هدف قرار می‌دهد و به این ترتیب، مشخص ساخت که داعش یک پروژه امریکایی و غربی است که به مثابه نیروی نیابتی غرب علیه دشمنان امریکا و شرکای آن تاسیس شده است.

در مورد افغانستان نیز ضمیر کابلوف درست می‌گوید. این یک موضع‌گیری مسموم تبلیغاتی از سوی یک کشور متخاصم علیه امریکا و بریتانیا نیست؛ بلکه بازخوانی پیامدهای اشغال افغانستان توسط ناتو و اشاره به رهاورد ۲۰ سال حضور نظامی امریکا و متحدانش در افغانستان است؛ چیزی که داعش، یکی از پیامدهای آن بود و در حالی است که امریکا و ناتو در افغانستان حضور داشتند، داعش متولد شد و بدون این‌که مبارزه‌ای در کار باشد، روز به روز به طرزی معجزه‌آسا رشد و توسعه یافت و پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو به عنوان نیروی نیابتی غرب در افغانستان و منطقه، فعال باقی مانده و اکنون اهداف مورد نظر امریکا را در ایران، روسیه، پاکستان، ترکیه، افغانستان و سایر کشورها آماج قرار می‌دهد.

در این میان، ادعاها، هشدارها و ابراز نگرانی‌های فرماندهان فعلی و پیشین ارتش امریکا درباره خطر حمله شاخه خراسان داعش بر اهداف و منافع امریکا در منطقه و جهان و پافشاری بر این مدعا که «امریکا هدف درجه یک و اصلی داعش است» تلاشی مذبوحانه برای رد گم کردن، انکار مسئولیت امریکا در حملات تروریستی منسوب به داعش و جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه دشمنان مشترک امریکا و داعش به عنوان قربانیان تروریزم امریکایی صورت می‌گیرد و واقعی نیست.

آن‌ها به خوبی‌ می‌دانند که امریکا تروریزم را به وجود آورد و به نام «مبارزه با تروریزم» زمینه‌های تقویت و توسعه گروه‌های تروریستی مانند داعش را فراهم ساخت و هنگامی که بسترهای لازم برای رشد و پیشرفت این نیروی اهریمنی مساعد شد، منطقه را ترک کرد. با این حال، قدرت‌هایی مانند روسیه به خوبی می‌دانند که رد پای غرب و به ویژه امریکا در تونل وحشت داعش و دیگر نسخه‌های تروریزم تکفیری، مشهود است؛ پس این مهم در هرگونه اقدام برای مقابله با این تهدید مخوف و مرگبار به طور طبیعی منظور خواهد شد و ممکن است هزینه‌های امریکا و متحدانش در ایجاد، تقویت و توسعه تروریزم را افزایش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *