گوترش: احترام به قوانین بین‌المللی در حال فروپاشی است

در حالی‌ که شش ماه از نسل‌کشی رژیم اسراییل در غزه می‌گذرد، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که احترام به قوانین بین‌المللی در حال فروپاشی است.

blank

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۷ حمل خواستار تحقیقات مستقل در مورد کشته شدن ۱۹۶ امدادگر توسط رژیم اسرائیل در غزه شد.

خشم جهانی از بحران انسانی در غزه پس از کشته شدن هفت امدادگر یک سازمان خیریه امریکایی در حملات هوایی اسرائیل تشدید شده است.

در همین حال، ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که تحقیقاتش در مورد حمله به کاروان کمک‌رسانی سازمان خیریه امریکایی، اشتباهات جدی و نقض رویه‌ها را نشان داده است.

گوترش گفت: «اسرائیل به اشتباهات خود اعتراف کرده است. اما مشکل اساسی این نیست که چه کسی این اشتباهات را مرتکب شده است، بلکه استراتژی و رویه‌های نظامی موجود است که اجازه می‌دهد این اشتباهات بارها و بارها چند برابر شوند.»

او بدون اشاره به این‌که چه کسی باید این تحقیقات را انجام دهد، گفت: «رفع این شکست‌ها نیازمند بررسی‌های مستقل و تغییرات معنادار و قابل اندازه‌گیری در محل است. ۱۹۶ کارمند بشردوستانه کشته شده‌اند و ما می‌خواهیم بدانیم چرا آن‌ها کشته شده‌اند.»

روز جمعه ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل درباره قحطی قریب‌الوقوع در غزه و حملات به امدادگران تشکیل جلسه دادند.

ساموئل زبوگر؛ نماینده اسلوونیا در این سازمان گفت: «اگر ما در شمال غزه با هم ملاقات می‌کردیم، هر ۱۵ نفر از وعده‌های غذایی خود محروم می‌شدیم. ۱۰ نفر از ما تمام روزها و شب‌ها را بدون خوردن غذا می‌گذراندیم.»

رامش راجاسینگهام؛ مسئول ارشد کمک‌رسانی سازمان ملل خطاب به شورای امنیت از همه کشورها خواست تا «از طریق فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی، مشروط کردن صادرات تسلیحات به رعایت قوانین جنگ» به توقف نقض قوانین بشردوستانه کمک کنند.

رژیم اسرائیل در پاسخ به حمله حماس به جنوب سرزمین‌های اشغالی در هفتم اکتبر، عملیات گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته است. در این حملات تاکنون بیش از ۳۳ هزار نفر عمدتا غیرنظامی و زن و کودک کشته شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *