پولیس نیویارک به زنان مسلمان بابت کشف حجاب اجباری غرامت می‌پردازد

منابع رسانه‌‌ای از پرداخت غرامت ۱۷.۵ میلیون دالری پولیس نیویارک به بازداشتی‌های محجبه‌ای که «مجبور به کشف حجاب شدند» خبر داده‌اند.

blank

بربنیاد گزارش‌ها، در پی یک دادخواهی سنخی که با شکایت دو زن محجبه امریکایی آغاز شده، مقرر شده که پولیس نیویارک ۱۷.۵ میلیون دالر به زنان محجبه‌‌ای غرامت بپردازد که مجبور شده‌اند به دستور پولیس برای عکس‌برداری ثبت هویت هنگام بازداشت، حجاب خود را بردارند.

در این دادخواهی سنخی که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده استدلال شده است که آزادی مذهبی و حریم خصوصی شاکیان، جمیله کلارک و آروا عزیز نقض شده است.

وکلای این پرونده می‌گویند بر اساس توافق در این پرونده بیش از ۳۶۰۰ نفر غرامت دریافت خواهند کرد.

مقام‌های شهری نیویارک گفته‌اند این پرونده به «اصلاحاتی مثبت» منجر شده است.

توافق پرداخت غرامت باید به تایید قاضی فدرالی برسد که بر این پرونده نظارت می‌کرد.

بر اساس اسناد دادگاه، خانم کلارک هنگامی که مجبور به برداشتن حجاب خود شده، گریه می‌کرده و التماس می‌کرده که پولیس بگذارد حجابش را به سر کند.

خانم کلارک روز جمعه گفت: «وقتی مجبورم کردند که حجابم را بردارم، احساس کردم که برهنه‌ام. فکر نمی‌کنم هیچ کلمه‌ای بتواند حس مرا از این عریانی و تعرض بیان کند.»

او در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد گفت: «از اینکه در احقاق حق هزاران نفر نیویارکی نقشی داشته‌ام به خودم می‌بالم. حالا مشخص شده که تمام این سال‌ها که می‌گفتم مجبور کردن من به برداشتن حجابم هنگام عکاسی برای ثبت هویت اشتباه بوده، حق با من بود.
امیدوارم که هیچ نیویارکی هرگز مجبور نشود این شرایط را تجربه کند.»

وکلای شاکیان این پرونده گفته‌اند سیاست پولیس که زنان محجبه را مجبور به برداشتن حجاب‌شان می‌کرد حریم خصوصی و آزادی مذهبی آن‌ها را نقض می‌کرده است.

اداره حقوقی شهر نیویارک در بیانیه‌ای به روزنامه نیویارک‌تایمز گفته است که توافق پرداخت غرامت «توازنی میان احترام به عقاید مذهبی و عمل به قوانین مهم مربوط به عکسبرداری هنگام بازداشت است و این راه حل بیشترین منافع تمام طرف‌ها را تامین می‌کرد.»

انتظار می‌رود غرامت ۱۷.۵ میلیون دالری میان هزاران شاکی که بین ماه مارچ ۲۰۱۴ تا آگوست ۲۰۲۱ دستگیر شده‌اند قسمت شود.

وکلای پرونده می‌گویند هر فرد واجد شرایط می‌تواند بین ۷۰۰۰ تا ۱۳ هزار دالر غرامت دریافت کند.

شورای روابط امریکایی اسلامی، بزرگ‌ترین گروه حامی حقوق مسلمانان امریکا با تحسین این زنان گفته است این تغییر بر سرنوشت پیروان ادیان دیگر که پوشش مذهبی دارند تاثیر خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *