مقام طالبان داعش را «دشمن جهان» خواند

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، گروه داعش را دشمن منطقه و جهان توصیف کرد.

blank

رسانه‌های نزدیک به طالبان، امروز یک‌شنبه، ۱۹ حمل گزارش داده‌اند که مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر این گروه گفته که داعش دشمن افغانستان، منطقه و جهان است و نباید کسی برای تقویت این گروه تلاش کند.

عبدالکبیر این اظهارات را در یک ضیافت افطاری با برخی از سفیران کشورها، نمایندگان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در کابل بیان کرده است.

او بار دیگر ادعا کرده که داعش در افغانستان «سرکوب» شده است.

در همین حال، ارگ طالبان نیز به نقل از عبدالکبیر گفته که او در این نشست تاکید کرده است که شماری از حلقات منطقه‌ای و جهانی برای داعش در افغانستان تبلیغات می‌کنند.

عبدالکبیر همچنین گفته که طالبان خواهان روابط نیک با همه کشورها است.

این مقام طالبان بار دیگر به کشورهای همسایه اطمینان داده است که خاک افغانستان زیر سلطه این گروه بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در چند ماه اخیر و پس از حملات داعش بر ایران و روسیه، برخی از کشورها از گسترش فعالیت این گروه در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

هفته گذشته اسفندیار میر، کارشناس ارشد انستیتوت صلح ایالات متحده گفته بود که شاخه خراسان داعش با حمله بر حومه مسکو، خواست به جهان نشان دهد که توانایی «ضربه‌زدن به هر نقطه‌ از جهان» را دارد.

همچنین چند روز پیش جنرال فرانک مک‌کنزی؛ رییس پیشین فرماندهی مرکزی امریکا هشدار داده بود که شاخه خراسان داعش به‌شدت می‌خواهد ایالات متحده را هدف قرار دهد.

به گفته او، داعش شدیدا مایل به حمله بر ایالات متحده است و دولت بایدن باید به تهدیدات این گروه باور داشته باشد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر نقش نداشتن اوکراین در حمله تروریستی به مسکو و نقش داعش به طعنه گفت: گروه تروریستی داعش در همه چیز مقصر است!

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به سرعت عمل مقامات امریکایی در اعلام عامل اصلی حادثه تروریستی کروکوس مسکو افزود: کاش می توانستند به این سرعت موضوع ترور کندی رئیس جمهور پیشین امریکا را حل کنند که بیش از ۶۰ سال است که نمی توانند بفهمند چه کسی او را کشته است یا شاید داعش هم (در آن ترور نقش داشته است!)

او پیش‌تر هم گفته بود که داعش تنها بر دشمنان امریکا حمله می‌کند.

در پی آن ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت که شاخه خراسان داعش توسط امریکا ایجاد شده است.

آقای کابلوف گفت که داعش درست زمانی در افغانستان اعلام حضور کرد که نیروهای امریکایی و ناتو آنجا حضور داشتند. او افزود که داعش آن زمان علیه امریکایی‌ها نه؛ بلکه علیه طالبان که مخالف دولت بودند می‌جنگید.

او گفت: «وقتی ما این موضوع را به امریکایی‌ها و دیگر متحدان‌شان گفتیم، آن‌ها به هر طریق ممکن این تهدید را کوچک جلوه دادند و استدلال کردند که تهدید اصلی در افغانستان القاعده است.»

کابلوف افزوده که زمانی که طالبان شروع به درگیری نظامی با داعش کردند و آن‌ها را تحت فشار قرار دادند، هلیکوپترهای امریکایی ظاهر شدند و جنگجویان داعش را از صحنه جنگ نجات دادند.

این مقام دولت روسیه همچنین گفته که ایجاد و حمایت امریکا و انگلیس از داعش خراسان و استفاده از آن علیه آسیای مرکزی خیال‌پردازی نه؛ بلکه واقعیتی است که براساس مشاهدات و اطلاعات استخباراتی آشکار شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *