سازمان ملل: جنگ غزه «خیانت به بشریت» است

در آستانه از سرگیری دور تازه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه، رییس کمک‌رسانی سازمان ملل، جنگ غزه را «خیانت به بشریت» توصیف کرد.

blank

در آستانه از سرگیری دور تازه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس و آزادی اسرا، یکی از بلندپایه‌ترین مقامات سازمان ملل متحد، جنگ غزه را «خیانت به بشریت» توصیف کرده است. انتظار می‌رود که مذاکرات آتش‌بس از امروز یک‌شنبه، ۱۹ حمل، در قاهره از سر گرفته شود.

مارتین گریفیتس؛ رییس امور بشردوستانه و امداد سازمان ملل متحد، گفته است که به‌ندرت چنین خشم جهانی علیه یک درگیری برانگیخته شده که در عین حال اقدام چندانی برای خاتمه دادن به آن دیده نشود.

این مقام سازمان ملل گفته است که غزه اکنون با چشم‌انداز فوری و شرم‌آور قحطی که عامل آن بشر است، مواجه شده است.

امروز شش ماه از حملات حماس به جنوب اسرائیل می‌گذرد؛ حملاتی که به کشته شدن بیش از ۱۱۰۰ اسرائیلی منجر شد و شماری دیگر هم به گروگان گرفته شدند. در جنگی که از زمان شروع آن بیش از ۳۳ هزار نفر در غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند که اکثر آن‌ها غیرنظامیان هستند.

در همین حال، حماس اعلام کرده که هیاتی را به سرپرستی خلیل الحیه؛ معاون این گروه در غزه، برای انجام مذاکرات به قاهره می‌فرستد.

حماس همچنین اعلام کرد که از خواسته‌هایش برای برقراری آتش‌بس «کوتاه نخواهد آمد.»

در بیانیه حماس با اشاره به درخواست‌های این گروه که شامل آتش‌بس کامل در غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از این منطقه می‌شود، آمده: «حماس پایبندی خود را به موضعی که در ۱۴ مارچ ارائه کرده بود، اعلام می‌کند… ما از این موضع عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»

نمایندگانی نیز از امریکا و رژیم اسرائیل در تلاش مجدد برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در این نشست حضور خواهند داشت.

یک مقام امریکایی گفته است که ویلیام برنز؛ رییس سیا، هیات امریکا را در مذاکرات قاهره رهبری خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه به اشتباهش در هدف قرار دادن کاروان حامل امدادگران سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» اذعان کرد. در این حمله هفت امدادگر که اکثرشان اتباع کشورهای غربی بودند، کشته شدند.

ارتش رژیم اسرائیل روز گذشته در بیانیه‌ای در این مورد گفت که این حمله «نبایست رخ می‌داد.»

کشته شدن این امدادگران منجر به تماس تلفونی «پرتنشی» بین جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر رژیم اسرائیل شد.

آقای بایدن خواستار «آتش‌بسی فوری» شد و برای اولین بار تداوم حمایت امریکا از رژیم اسرائیل را به محدود کردن کشتار غیرنظامیان و ایجاد شرایط مناسب برای افزایش امدادرسانی به غزه مشروط دانست.

در همین حال ارتش رژیم اسرائیل گفته است که در حمله‌ای شبانه به خان یونس، در غزه، جنازه یکی از گروگان‌ها را پیدا کرده است.

العاد کتسیر، در جریان حملات حماس به جنوب اسرائیل در کیبوتص نیراوز به اسارت گرفته شده بود.

ارتش اسرائیل و سازمان امنیت این رژیم اعلام کردند که جنازه او به اسرائیل بازگردانده شده است.

جنازه العاد کتسیر توسط مقامات طب عدلی شناسایی و به خانواده اش اطلاع داده شده است.

آقای کتسیر ۴۷ ساله به همراه مادر ۷۷ ساله اش به اسارت گرفته شده بود. مادر او در نوامبر گذشته به همراه ۱۰۴ گروگان دیگر در جریان یک آتش‌بس موقت شش روزه آزاد شد.

ارتش رژیم اسرائیل گفته که پدر العاد کتسیر هم در حمله به کیبوتص نیراوز کشته شد.

در ماه جنوری، گروه فلسطینی جهاد اسلامی ویدیویی منتشر کرد که در آن العاد کتسیر از اسارت در غزه صحبت می‌کرد.

او در این ویدیو گفت که بیش از یک بار در آستانه مرگ بوده و از رژیم اسرائیل خواست که جنگ را متوقف کند و او و سایر اسرا را به خانه بازگرداند.

مرگ او موجی از خشم و اعتراض تازه را در سراسر اسراییل علیه رژیم نتانیاهو برانگیخته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *