حماس شرایط رژیم اسراییل برای آتش‌بس را رد کرد

مقام‌های حماس اعلام کرده‌اند که این سازمان پیشنهاد ارائه‌ شده از سوی رژیم اسراییل در مذاکرات قاهره برای آتش‌بس را رد کرده است.

blank

یک مقام ارشد حماس، روز دوشنبه، ۲۰ حمل، به خبرگزاری رویترز گفته که حماس پیشنهاد ارائه‌شده از سوی رژیم اسرائیل در قاهره برای آتش‌بس را رد کرده است.

رژیم اسرائیل و حماس روز یک‌شنبه هیات‌هایی را برای گفتگو با میانجی‌های قطری و مصری و همچنین ویلیام برنز؛ رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا – سیا که رهبری هیات امریکایی را برعهده داشت، به قاهره پایتخت مصر فرستادند.

حضور برنز نشانه دیگری از فشار فزاینده امریکا، متحد اصلی رژیم اسرائیل، بر این رژیم است.

علی برکه، یکی از مقام‌های ارشد حماس به رویترز گفته: «ما آخرین پیشنهادهای اسرائیل را که طرف مصری به اطلاع ما رسانده بود، رد کردیم. دفتر سیاسی امروز جلسه‌ای برگزار کرد و در این مورد تصمیم گرفت.»

یک مقام دیگر حماس نیز که نخواست نامش فاش شود، پیشتر به رویترز گفته بود که هیچ پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است.

او گفت: «هیچ تغییری در موضع اشغالگران (رژیم اسراییل) وجود ندارد و بنابراین هیچ چیز جدیدی در مذاکرات قاهره وجود ندارد و هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.»

هنوز جزئیاتی از پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل که حماس آن را رد کرده، منتشر نشده است.

با وجود این، روز دوشنبه، یک روز پس از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از برخی از مناطق جنوب غزه، بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر این رژیم، گفت که گزارش مفصلی از مذاکرات در قاهره را دریافت کرده است.

او افزود: «ما به‌طور دائم، برای رسیدن به اهداف خود، یعنی آزادسازی همه گروگان‌ها و پیروزی کامل بر حماس، تلاش می‌کنیم.»

نتانیاهو افزود: «این پیروزی مستلزم ورود به رفح و از بین بردن گردان‌های تروریستی در آنجا است. این اتفاق خواهد افتاد و تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.»

رفح آخرین پناهگاه غیرنظامیان فلسطینی است که بر اثر بمباران‌های بی‌امان رژیم اسرائیل آواره شده‌اند.

رژیم اسرائیل مدعی است که رفح آخرین مکان مهم واحدهای رزمی حماس است.

بیش از یک میلیون نفر در این شهر جنوبی در شرایطی بسیار وخیم با کمبود غذا، آب و سرپناه دست به گریبان هستند.

بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های خارجی، از جمله دولت جو بایدن از رژیم اسرائیل خواسته‌اند که از حمله زمینی به رفح خودداری کند.

قدرت‌های غربی همچنین از تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی و بحران انسانی ناشی از حمله نظامی اسراییل برای نابودی حماس در نوار پرجمعیت غزه ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت صحت غزه، روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که حدود ۳۳ هزار و ۲۰۷ فلسطینی در شش ماه درگیری کشته شده‌اند. بیشتر جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری این منطقه بی‌خانمان و در آستانه قحطی هستند.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید گفته که ایالات متحده امیدوار است هرچه زودتر به توافقی برای آزادی گروگان‌ها دست یابد، زیرا این امر همچنین به آتش‌بس حدود شش هفته‌ای منجر می‌شود.

در آخر هفته، وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل، گفت‌وگوهای قاهره را به عنوان نزدیک‌ترین توافق طرفین پس از آتش‌بس کوتاه‌مدت نوامبر توصیف کرده بود که بر اساس آن حماس نزدیک به نیمی از گروگان‌های خود را آزاد کرد.

از ۲۵۳ نفری که حماس در هفت اکتبر دستگیر کرد، ۱۳۳ گروگان همچنان اسیر هستند.

مذاکره‌کنندگان از آزادی حدود ۴۰ نفر در مرحله اول یک معامله صحبت کرده بودند که مراحل دیگری نیز در آینده خواهد داشت.

پیشتر دو منبع امنیتی مصر و شبکه دولتی القاهره نیوز گفتند که در مذاکرات قاهره پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

آن‌ها گفتند که هر دو طرف امتیازاتی داده‌اند که می‌تواند به توافقی برای آتش‌بس سه مرحله‌ای منجر شود.

به گفته آن‌ها، این امتیازات مربوط به آزادی گروگان‌ها و درخواست حماس برای بازگشت ساکنان آواره به شمال غزه است.

آن‌ها افزودند که میانجی‌ها پیشنهاد کردند که یک نیروی عربی می‌تواند در حضور نیروهای امنیتی اسرائیل که بعدا عقب‌نشینی خواهند کرد، بر روند بازگشت نظارت کند.

در همین حال، این منابع نیز تایید کردند که با وجود آنکه انتظار می‌رفت مذاکرات ۴۸ ساعت ادامه یابد، هیات‌ها بدون رسیدن به نتیجه‌ای قاهره را ترک کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *