طرح ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره‌ افغانستان به بن‌بست خورده است

یک رسانه پاکستانی گزارش داده است که پیشنهاد سازمان ملل برای ایجاد یک گروه تماس منطقه‌ای در مورد افغانستان به‌دلیل مخالفت این کشور با حضور هند در این گروه با بن‌بست مواجه شده است.

blank

تشکیل گروه تماس منطقه‌ای، پیشنهاد آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد پس از نشست دوروزه‌ دوحه درباره افغانستان بود. نشست دوحه به‌تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ۲۵ کشور جهان و جامعه‌ی مدنی افغانستان برگزار شد.

در این نشست طالبان شرکت نکردند.

محور اصلی این نشست انتصاب نماینده‌ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان بود؛ اما چنین نماینده‌ای تعیین نشد و گوترش در پایان نشست اعلام کرد که در زمینه‌ تعیین نماینده یک سلسله مشورت‌هایی انجام خواهد داد. طالبان و برخی کشورهای منطقه مخالف تعیین نماينده‌ ویژه هستند.

همزمان، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد تشکیل یک گروه تماس درباره‌ افغانستان را داد.

طبق این پیشنهاد، قرار بود این گروه با حضور همسایگان نزدیک افغانستان و سایر ذینفعان مرتبط تشکیل شود.

در همین‌حال، رسانه اکسپرس تریبون پاکستان به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که مخالفت پاکستان با مشارکت هند در گروه منطقه‌ای پیشنهادی منجر به بن‌بست شده است.

این منابع اشاره کرده‌اند که پیشرفت در این پیشنهاد به‌دلیل عدم اجماع در مورد این‌که کدام کشورها باید بخشی از گروه منطقه‌ای باشند متوقف شده است.

منبع دیگری اظهار داشته است که به نظر می‌رسد این پیشنهاد شانسی برای موفقیت ندارد.

اکسپرس تریبون گزارش داده است که از نظر تاریخی، پاکستان و هند به نقش یک‌دیگر در افغانستان با تردید نگاه می‌کنند.

براساس گزارش این رسانه پاکستانی، مقاومت اسلام‌آباد در برابر گنجاندن دهلی نو در گروه تماس منطقه‌ای ناشی از «نگرانی‌های دیرینه‌ آن است، مبنی بر این‌که هند ثبات در افغانستان را تضعیف می‌کند».

این در حالی است که روابط پاکستان با دولت طالبان برخلاف گذشته تیره است، اما هند در ماه‌های اخیر تعامل خود با طالبان را بیشتر کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *