افغانستان عاری از تروریزم؛ از رویا تا واقعیت

علیرغم تکرار مواضع کلیشه‌ای طالبان درباره امنیت افغانستان و عدم تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه و منطقه از مبدأ افغانستان، این موضع‌گیری‌ها هیچ تاثیر و تغییری در موقف کشورهای پیراموان ما ایجاد نکرده و هراس، وحشت و نگرانی از رشد و تقویت تروریزم و توسعه آن از افغانستان به کشورهای دیگر همچنان پا برجا باقی‌ مانده است.

blank

ایمانقلی تاسماگمبتوف؛ دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اخیرا در دیدار با رزا اوتنبایوا؛ رئیس هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) در مسکو گفت: کشورهای عضو این سازمان از افغانستانی مستقل، متحد، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کنند.

رئیس یوناما در این دیدار درباره کمک‌های بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل برای تضمین صلح و ثبات در منطقه و به منظور ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین‌المللی به دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اطلاعاتی را ارائه کرد.

رزا اوتنبایوا همچنین درباره تحولات سیاسی داخلی افغانستان نیز با دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی تبادل نظر کرد.

تاسماگمبتوف چندی قبل در پی ارائه پیش‌نویس طرح تقویت امنیت مرز تاجیکستان با افغانستان گفته بود: کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان در معرض بیشترین تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان هستند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان اما در واکنش به این سخنان تاکید کرده بود نگرانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درباره تهدید از افغانستان بی‌مورد است.

علیرغم تکرار مواضع کلیشه‌ای طالبان درباره امنیت افغانستان و عدم تهدید امنیت ملی کشورهای همسایه و منطقه از مبدأ افغانستان، این موضع‌گیری‌ها هیچ تاثیر و تغییری در موقف کشورهای پیراموان ما ایجاد نکرده و هراس، وحشت و نگرانی از رشد و تقویت تروریزم و توسعه آن از افغانستان به کشورهای دیگر همچنان پا برجا باقی‌ مانده است.

از سوی دیگر، وقوع رویدادهای بزرگ و خونین تروریستی در کشورهای همسایه و منطقه به ویژه ایران، پاکستان و اخیرا روسیه، سطح هشدار درباره امنیت منطقه را به شدت افزایش داده و تمام نگاه‌ها به افغانستان به عنوان کانون بحران و بستر امن تقویت و توسعه تروریزم دوخته شده است؛ زیرا همه کشورهای یادشده، مدعی شده‌‌اند که تروریست‌ها در ‌اردوگاه‌های تروریزم در افغانستان آموزش دیده و از آن‌جا راهی کشورهای هدف شده‌اند.

در این میان البته حضور فعال تروریست‌های تاجیک‌تبار در رویدادهای ضد امنیتی اخیر در افغانستان، ایران و روسیه، زنگ خطر را برای حمهوری‌های آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان، بلندتر از همیشه به صدا درآورده است؛ رویدادی که از دید تحلیلگران، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، در مقیاس چشمگیری تقویت شده و یکی از عوامل اصلی ناامنی در کشورهای پیرامون افغانستان، سیطره مجدد طالبان بر کابل می‌باشد.

به این ترتیب، با وجود پاسخ آماده سخنگویان طالبان به هشدارها و ابراز نگرانی‌های صریح ناظران امنیتی، سازمان‌های منطقه‌ای و دولت‌های خارجی درباره رشد تروریزم در افغانستان و سرایت آن از افغانستان به جهان، این واقعیت هرگز قابل کتمان و انکار نیست و با توجه به وضعیت به شدت خطرناک و شکننده امنیتی در خود افغانستان، ادعاهای طالبان درباره برقراری امنیت و ثبات و سرکوب گروه‌هایی مانند داعش، روز به روز، بیش‌تر زیر سؤال می‌رود و اعتبار و اهمیت خود را از دست می‌دهد و در مقابل، موضع‌گیری‌های هشدارآمیز کشورهای منطقه و جهان، اهمیت مضاعف می‌یابد و مورد توجه قرار می‌گیرد.

به عنوان نمونه در پی کشتار خونین تروریست‌های تاجیکستانی وابسته به داعش در نزدیکی مسکو، سطح هشدار امنیتی در کشورهای غربی هم به شدت افزایش پیدا کرد و شماری از کشورها از جمله ترکیه و ایتالیا از دستگیری اتباع تاجیکستان به اتهام عضویت در داعش یا تلاش برای انجام حملات تروریستی خبر دادند.

افزون بر این، فرماندهان و مقامات امریکایی نیز به صراحت نسبت به توانایی و آمادگی شاخه خراسان داعش که در افغانستان مستقر است، برای حمله به خاک ایالات متحده یا منافع آن در منطقه، هشدار دادند.

اگرچه ناظران مستقل، هشدارهای مقامات غربی به ویژه امریکایی درباره حملات داعش را واقعی نمی‌دانند؛ زیرا معتقد اند که داعش، دست‌پرورده امریکا و مولود سیاست‌های ضد امنیتی واشنگتن برای ضربه زدن به کشورهای متخاصم است و هرگز به امریکا حمله نمی‌کند؛ اما آن را به شدت جدی می‌گیرند و باور دارند که این هشدارها به معنای آن است که امریکا داعش را برای مراحل عملیاتی، آماده کرده؛ بنابراین، کشورهای مخالف امریکا از جمله روسیه، چین، ایران و جمهوری‌های ‌آسیای مرکزی، باید آماده حملات بیش‌تر از سوی این گروه باشند.

با توجه به این واقعیت‌ها، آرزوی افغانستانی مستقل، متحد، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر که از سوی دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی مطرح شده، در حال حاضر، به یک رویا شباهت دارد؛ زیرا امریکا با تسلط طالبان بر افغانستان، حفظ سلطه خود بر حریم هوایی کشور و تقویت و توسعه تروریزم به عنوان نیروهای نیابتی خود در افغانستان و کشورهای پیرامون آن، هرگز اجازه تحقق این رویا را نخواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *