ارزش دو میلیارد دالری صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان

یک مقام ایرانی اعلام کرده است که ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان حدود دو‌ میلیارد دالر است.

blank

حسین روستایی؛ رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، امروز یک‌شنبه، ۲۶ حمل به رسانه‌های این کشور گفت که ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دالر رسیده است.

آقای روستایی افزود که مبادلات تجاری بین ایران و‌افغانستان ۱۳/۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

خبرگزاری صدا و‌ سیمای ایران به نقل از آقای روستایی گزارش داده که سهولت در مرز‌ها، افزایش ساعات کاری گمرک‌ها، برگزاری جلسات و نمایشگاهای مشترک اقتصادی در افغانستان و ایران از مهم‌ترین عوامل افزایش صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزوده که در چهار سال گذشته به دلیل جنگ و ناامنی در افغانستان و بحران کرونا رقم صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان، کاهش چشمگیری داشت، اما سال گذشته روند صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان رو به افزایش گذاشت.

او با اشاره به کیفیت و‌ افزایش اقلام صادراتی ایران به افغانستان گفت که در سال گذشته هزار نوع کالای جدید بر اقلام صادراتی به افغانستان افزوده شد.

براساس این گزارش، آقای روستایی گفته که فرآورده‌های نفتی، گاز‌های نفتی، شمش آهــن و فولاد، گاز طبیعی، هیدروکاربن‌های سبک و سنگین، آهن، فولاد، مواد غذایی، سبزیجات و سمنت مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

در همین حال، مسئولان ارشد تجاری ایران و طالبان گفته‌اند که سطح مبادلات تجاری ایران و افغانستان در کوتاه‌مدت به پنج میلیارد دالر افزایش پیدا خواهد کرد.

آن‌ها گفته‌اند که دوطرف در تلاش هستند که مبادلات تجاری در سال جاری به بالاتر از سه میلیارد دالر ارتقا یابد.

در همین حال، آمار رسمی گمرک ایران نشان‌ داده که در یک سال گذشته ایران بالاترین میزان صادرات تجاری خود را در مورد تجارت با افغانستان ثبت کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *