بارندگی شدید در دبی پروازها را منحرف کرد

منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که بارندگی شدید در امارات متحده عربی باعث انحراف پروازها از فرودگاه دبی شده است.

blank

بارندگی شدید در برخی از کشورهای خلیج فارس به سیل‌های ناگهانی و انحراف پروازهای ورودیِ مزدحم‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان در دبی منجر شده است.

فرودگاه دبی در این روز اعلام کرد که پروازها موقتا به سایر نقاط تغییر مسیر داده است.

مقام‌ها در عمان هم گفته‌اند که حداقل ۱۸ نفر بر اثر سیل کشته شده‌اند.

چندین کشور منطقه تقریبا چیزی معادل یک سال بارندگی را در یک روز ثبت کردند.

ویدئوهای تایید نشده از فرودگاه بین‌المللی دبی ظاهرا جت‌هایی را نشان می‌دهد که حرکت آن‌ها روی باند باعث ایجاد موج می‌شود.

این فرودگاه در بیانیه‌ای گفت که پروازهای ورودی که قرار بود سه‌شنبه شب فرود آید «به دلیل ادامه رویداد استثنایی آب و هوایی که هم‌اکنون در امارات متحده عربی در جریان است» منحرف شد.

این فرودگاه افزود که پروازهای خروجی همچنان انجام خواهد شد. پروازها به مقصد این فرودگاه بعد از حدود دو ساعت از سر گرفته شد.

صبح روز گذشته مرکز هواشناسی ملی امارات متحده عربی هشداری برای بخش‌های وسیعی از کشور از جمله ابوظبی، دبی و شارجه صادر کرد.

منطقه خلیج فارس آب و هوای خشک و داغی دارد، هرچند بارندگی شدید که باعث سیل می‌شود در سال‌های اخیر با فراوانی بیشتری در آنجا اتفاق افتاده است.

در عمان، در همسایگی امارات، مقام‌ها گفتند که آمار مرگ بر اثر سیل‌های ناگهانی به ۱۸ نفر رسیده است و برخی همچنان مفقود هستند. از جمله ده دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۵ ساله در روز ۱۴ آپریل زمانی که وسیله نقلیه حامل آن‌ها را آب برد جان باختند.

تصاویر در بحرین هم موترهایی را نشان می‌دهد که در جاده‌های سیل‌زده گیر کرده‌اند.

برخی ناظران این آب و هوای غیرعادی را به تغییر اقلیم نسبت می‌دهند، و می‌گویند که با گرم‌تر شدن سیاره طوفان‌های قدرتمند بیشتر و بیشتری روی خواهند داد.

در یک هفته اخیر روسیه، قزاقستان، افغانستان و پاکستان هم شاهد جاری شدن سیل‌های شدید و گاه مرگبار بودند.

برای هر یک درجه سانتیگراد افزایش دمای هوا، اتمسفر زمین می‌تواند حدود ۷ درصد رطوبت بیشتر را در خود ذخیره کند. این به باران‌های شدیدتر، گاه در فاصله‌‎های زمانی کوتاه‌تر و نواحی محدودتر، منجر می‌شود.

امارات متحده عربی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است که سال گذشته میزبان کنفرانس اقلیمی کاپ ۲۸ سازمان ملل بود.

این کشور همچنین مخالف ایجاد تغییرات مورد نظر دانشمندان از جمله کاهش سوخت‌های فسیلی و… برای مقابله با تغییر اقلیم و گرمایش زمین است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *