حمله اسراییل به ایران؛ پایان ماجراجویی؟

آنچه در اصفهان ایران رخ داد، با توجه به حملات بی‌سابقه و بسیار گسترده ایران بر اسراییل، بسیار محدود، ناچیز و نامتناسب بود. آنچه در حال حاضر، تمام جهان، انتظار آن را دارد این است که این ماجراجویی خطرناک در همین نقطه به پایان برسد و خاورمیانه آشوب‌زده که ماه‌هاست در آتش نسل‌کشی رژيم اسراییل در غزه می‌سوزد، شاهد آغاز یک جنگ جنون‌آمیز جدید نباشد.

blank

رسانه‌های خبری از قول منابع امنیتی داخل و خارج از ایران گزارش داده‌اند که دست‌کم سه شی پرنده انفجاری در ولایت اصفهان، یک پایگاه هوایی ارتش ایران را آماج قرار داده‌اند.

منابع اسراییلی و امریکایی، تایید کرده‌اند که این حمله از سوی رژيم اسراییل صورت گرفته و ایران نیز ضمن تایید این اقدام، مدعی شده که هیچ خسارتی به بار نیامده و یک «ریزپرنده» توسط پدافند هوایی، ساقط شده و دو «ریزپرنده» دیگر منفجر شده‌اند.

همزمان مقام‌های ایرانی از امنیت کامل مرکز هسته‌ای و نظامی خود خبر داده و گفته‌اند که هیچ حمله خارجی علیه این مراکز صورت نگرفته‌ است.

با این حال، گزارش‌ها از ایران، حاکی است که در ساعات اولیه صبح امروز (جمعه ۳۱ حمل) محدودیت‌های گسترده‌ای بر فعالیت‌ فرودگاه‌ها و ایجاد مناطق پرواز ممنوع در شهرهای مختلف این کشور به ویژه تهران، اصفهان و شیراز وضع شده که بعدا در پی انتشار اخبار بیش‌تر درباره ابعاد و گستره حمله اسراییل، کاهش یافته است.

«ریزپرنده» یا کوادکوپتر، اشیای کوچک پرنده هستند که برای مقاصد گوناگون جاسوسی، فیلمبرداری و بعضا انفجارهای انتحاری استفاده می‌شوند. این اشیای پرنده قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی نیستند و برای اهدافی در مقیاس ۵ تا ۱۰ کیلومتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین، برخلاف حمله بی‌سابقه ایران بر رژيم اسراییل به نظر می‌رسد که این رژيم بنا به هر دلیلی اقدام به حمله متقابل از خاک خود نکرده است.

یک منبع اسراییلی هم ادعا کرده که حمله به پایگاه هوایی ارتش ایران در اصفهان «از داخل ایران» صورت گرفته است؛ ادعایی که از سوی منابع مستقل، تایید نشده و اگر درست باشد، نشانگر نفوذ نگران‌کننده این رژيم در ایران است.

برخی رسانه‌های ایرانی اما انگشت اتهام را به سمت اقلیم کردستان عراق نشانه رفته و دست‌کم یک مقام امنیتی ایرانی نیز تهدید کرده که اسراییل و متحد این رژيم در شمال عراق باید در روزهای آینده، منتظر پاسخ ایران باشند.

یک دلیل دیگر در عدم استفاده از خاک اسراییل برای حمله به ایران، شاید این است که ایرانی‌ها قبلا هشدار داده بودند که هر کشوری که خاک یا حریم هوایی خود را برای حمله به خاک ایران، در اختیار رژيم اسراییل یا امریکا قرار دهد، هدف قرار خواهد گرفت.

واقعیت هرچه باشد، این رویداد، بسیار کم‌تر از انتظارات نگران‌‌کننده‌ای بود که پیرامون تلاش رژيم اسراییل برای حمله متقابل به ایران، شکل گرفته بود.

البته هنوزهم برخی منابع امنیتی و کارشناسان نظامی، معتقد اند که اقدام اسراییل ممکن است یک مقدمه کوچک برای تدارک یک اقدام فراگیر و بزرگ باشد و هدف از آن، گمراه کردن ایرانی‌ها برای آمادگی و واکنش یا سنجش سرعت عمل سیستم پدافند هوایی ایران بوده باشد.

برخی دیگر از ناظران اما می‌گویند که با توجه به پذیرش مسئولیت این اقدام از سوی اسراییل و تایید مقام‌های امریکایی درباره اطلاع از حمله قریب‌الوقوع اسراییل به ایران، به نظر نمی‌رسد که دست‌کم در آینده نزدیک، شاهد یک حمله گسترده و فراگیر باشیم که خطر جنگ را تشدید کند.

این گروه از ناظران همچنین معتقد اند که رژيم اسراییل، چاره‌ای جز تمکین و توجه به هشدارهای صریح و مکرر مقام‌های امریکایی و اروپایی درباره پرهیز از گسترش جنگ نداشتند؛ زیرا امریکا رسما اعلام کرده بود که مایل به جنگ با ایران نیست و نمی‌خواهد لهیب مهیب جنگ مستقیم برافروخته شود.

با این‌همه نباید فراموش کرد که آنچه در اصفهان ایران رخ داد، با توجه به حملات بی‌سابقه و بسیار گسترده ایران بر اسراییل، بسیار محدود، ناچیز و نامتناسب بود. همین حالا هم رسانه‌های ایرانی به طور گسترده یک فضای تبلیغاتی را پیرامون ترس و ضعف و ناتوانی اسراییل ایجاد کرده و در حال دامن زدن به آن و مباهات به قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی هستند؛ بنابراین، اگر حمله متقابل موعود و ادعایی اسراییل علیه ایران، همان چیزی باشد که صبح امروز در اصفهان رخ داد، رژيم اسراییل به طور خودکار به شکست خود در مقابل قدرت موشکی و پهپادی ایران، اذعان کرده و باید در کنار پذیرش مسئولیت این اقدام، شکست خود را نیز بپذیرد.

نکته‌ای که این برداشت را تقویت می‌کند این است که اسراییلی‌ها پس از حمله گسترده ایران به این رژيم به صورت آگاهانه‌ای از رجزخوانی درباره حملات مشابه علیه ایران، خودداری کردند و صرفا گفتند که «پاسخی خواهند داد».

این یعنی این رژيم با درک موقعیت دشوار امریکا و کشورهای اروپایی متحد خود، علیرغم میل آشکار نتانیاهو، قادر به گسترد‌ه‌تر کردن دامنه جنگ غزه نبوده و نیست و به همین دلیل با یک اقدام محدود، تلاش کرده هم به وعده خود در زمینه پاسخ متقابل به حملات ایران، عمل کند و هم از واکنش «شدید، فوری، دردناک و گسترده» ایران به حمله خود، جلوگیری نماید.

به این ترتیب، آنچه در حال حاضر، تمام جهان، انتظار آن را دارند این است که این ماجراجویی خطرناک در همین نقطه به پایان برسد و خاورمیانه آشوب‌زده که ماه‌هاست در آتش نسل‌کشی رژيم اسراییل در غزه می‌سوزد، شاهد آغاز یک جنگ جنون‌آمیز جدید نباشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *