واکنش اسلام‌آباد به تحریم‌ شرکت‌های همکار برنامه موشکی پاکستان توسط امریکا

به دنبال تحریم شرکت‌های تجاری همکار برنامه موشکی پاکستان از سوی امریکا، ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی وزارت خارجه این کشور می‌گوید: «امریکا بدون ارائه هیچ مدرکی، بر شرکت‌های تجاری همکار با اسلام‌آباد تحریم وضع کرده است.»

blank

پس از آن‌که امریکا چندین شرکت چینی و بلاروسی را در پیوند با همکاری‌شان با برنامه موشکی پاکستان تحریم کرد، اسلام‌آباد به این اقدام واکنش نشان داده و ممتاز زهرا بلوچ؛ سخنگوی‌ وزارت خارجه پاکستان گفته که صادرات اقلام تسلیحاتی مجاز بوده و امریکا بدون ارائه هیچ مدرکی، بر شرکت‌های تجاری همکار با اسلام‌آباد تحریم وضع کرده است.

خانم بلوچ همچنین گفته که کشورش استفاده سیاسی از رژیم صادرات تسلیحاتی را رد و تاکید می‌کند که صادرات و واردات چنین اقلامی‌ دارای کاربردهای مشروع تجاری هستند.

در بیانیه وضع تحریم از سوی امریکا بر شرکت‌های چینی و بلاروسی به‌گونه غیرمستقیم «اقدام خودسرانه» در زمینه کنترل‌های صادراتی عنوان شده است.

بلوچ‌ این تصمیم را برگرفته از سوءظن واشنگتن دانسته و بر ضرورت مذاکره بر سر این موضوع تاکید کرده است.

او‌ گفته: «پاکستان استفاده سیاسی از کنترل صادرات را رد می‌کند. این یک واقعیت است که همان حوزه‌های قضایی که مدعی اعمال کنترل‌های شدید منع اشاعه سلاح هستند، از الزامات مجوز برای فناوری‌های پیشرفته نظامی برخی از کشورها چشم‌پوشی کرده‌اند.»

وزارت خارجه امریکا روز‌ گذشته سه شرکت چینی و یک شرکت بلاروسی را به اتهام همکاری برای تأمین اقلام قابل استفاده در موشک‌های بالستیک‌ و دوربرد پاکستان و اشاعه سلاح‌ کشتار جمعی تحریم کرد.

امریکا دو‌ سال پیش نیز چندین شرکت پاکستانی را در پیوند به سهم‌گیری در برنامه تسلیحاتی غیرهسته‌ای این کشور در فهرست سیاه قرار داده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *