نظامیان پیشین در معرض خطر اخراج از ایران و پاکستان هستند

«کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» هشدار داده که نظامیان حکومت پیشین افغانستان که در ایران و پاکستان به سر می‌برند در معرض اخراج قرار دارند.

blank

«کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» امروز یک‌شنبه، دوم ثور اعلام کرده که نظامیان حکومت پیشین در کشورهای ایران و پاکستان در معرض اخراج قرار دارند و در صورت اخراج، جان‌شان به خطر می‌افتد.

این کمیته که متشکل از نظامیان پیشین است، گفته که در نزدیک به سه سال گذشته، بارها نظامیان اخراج‌شده از ایران و پاکستان توسط طالبان بازداشت شده و حتی به قتل رسیده‌ یا به‌جاهای نامعلوم منتقل شده‌اند.

پس از سقوط دولت افغانستان، شماری از نظامیان به‌دلیل ترس از انتقام‌جویی طالبان به پاکستان و ایران فرار کرده‌اند.

به‌گفته‌ «کمیته حمایت از نظامیان پیشین»، آن عده از نظامیانی که در ایران در طرح سرشماری اشتراک کرده‌اند، نگران هستند که این کشور برای تأمین منافع خود، معلومات و آدرس آنان را در اختیار طالبان قرار دهد.

همچنین این کمیته افزوده است که برخی از نظامیان پیشین در ایران که در سرشماری اشتراک نکرده‌اند و به‌گونه‌ غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، شرایط بسیار بدی دارند و مجبور اند پنهانی و در ترس زندگی کنند.

پاکستان نیز از اواخر سال گذشته اخراج مهاجران افغانستان را آغاز کرده است.

«کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» از سازمان ملل متحد خواسته است تا در هماهنگی با حکومت‌های ایران و پاکستان زمینه‌ حضور قانونی نظامیان حکومت پیشین افغانستان به‌عنوان مهاجر را فراهم کند.

این کمیته از حکومت‌های ایران و پاکستان هم خواسته است که دست از آزار و اذیت مهاجران افغانستان، به‌ویژه نظامیان پیشین و خانواده‌های‌شان بردارند و این افراد را رد مرز نکنند.

«کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» از کشورهای مهاجرپذیر نیز خواسته است طوری که به سایر اقشار جامعه‌ افغانستان ویزای بشردوستانه صادر کرده‌اند، به نظامیان پیشین افغانستان و به‌ویژه زنان نظامی نیز ویزای بشردوستانه صادر کنند.

این کمیته از مسئولان نظامی حکومت پیشین خواسته است که به لحاظ ایمانی و وجدانی هم‌سنگران‌شان را تنها نگذارند.

طالبان در اوایل به قدرت رسیدن خود عفو عمومی اعلام کردند و گفتند که نظامیان و مقام‌های پیشین مصونیت دارند، اما در این حدود سه سال بارها نظامیان پیشین توسط این گروه بازداشت و در مواردی به قتل رسیده‌اند.

«کمیته حمایت از نظامیان پیشین افغانستان» از نهادهای مدافع حقوق نظامیان خواسته است تا با یک برنامه‌ی منظم از نظامیان پیشین افغانستان حمایت کرده و در برابر نقض حقوق انسانی، بازداشت‌های غیرقانونی و کشتار آنان توسط گروه طالبان خاموشی اختیار نکنند.

این کمیته خواستار نظارت از زندان‌های طالبان برای رهایی نظامیان پیشین از بند این گروه نیز شده‌ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *