نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل؛

نمایندگان کشورها نقض حقوق زنان توسط طالبان را محکوم کردند

نمایندگان کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل در نخستین روز نشست این شورا درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان، وضعیت بشری حقوق بشری در این کشور تحت اداره طالبان را محکوم کردند و خواستار لغو قوانین سختگیرانه طالبان علیه زنان شدند.

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در این نشست که امروز دوشنبه، 10 ثور برگزار شد، از این شورا خواست که در برابر طالبان قاطعانه عمل کند. او خواستار اقدامات سخت‌گیرانه‌تر، از جمله وضع تحریم‌های مؤثر و هدفمند علیه طالبان شد.

او در سخنرانی خود گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه برای زنان و دختران و سایر گروه‌های اقلیت وخیم است. به گفته او مردم افغانستان امروز تحت رژیم طالبان با چالش عظیمی در زمینه حقوق بشر مواجه‌ هستند. او همچنین خواستار ایجاد یک نهاد تحقیقی مستقل برای نظارت، گزارش‌دهی و پاسخ‌گویی طالبان شد.

از طرفی هم نماینده امریکا در این نشست به دلیل نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران در افغانستان، انتقادات شدیدی را علیه طالبان مطرح کرد. او گفت: «مقامات حقوق بشری چگونه عاملان سوء‌استفاده از غیرنظامیان به‌ویژه زنان و دخترانی که به طور سیستماتیک از حقوق انسانی خود در افغانستان محروم می شوند را مورد بازخواست قرار خواهند داد؟»

نمایندگان بریتانیا و بلجیم نیز پرسش‌هایی را در مورد رفتار طالبان با زنان مطرح کردند.

نماینده نیوزیلاند در این نشست از طالبان خواست که یک کمیسیون مستقل حقوق بشری در افغانستان تشکیل بدهند و همه حقوق اساسی شهروندان این کشور را رعایت کند. این کشور همچنین خواهان لغو همه قوانین نقض‌کننده حقوق زنان شد.

نماینده ایتالیا در این نشست خواهان توقف فوری حکم اعدام متهمان در افغانستان شد و از طالبان خواست که آمار تمام افرادی را منتشر کند که تاکنون اعدام کرده است.

نماینده فلسطین در این شورا نیز خواهان رعایت حقوق زنان در افغانستان شد و از طالبان خواست که حق آموزش، کار، آزادی حرکت و دسترسی به خدمات صحی زنان را رعایت کند.

برخی کشورهای دیگر نیز در این نشست خواهان تشکیل حکومت فراگیر، جلوگیری از قتل‌ها و کشتارهای هدفمند طالبان و تامین حق دسترسی به آموزش برای زنان افغانستان شدند.

وضعیت حقوق بشر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان رو به وخامت رفته است. طالبان محدودیت‌های شدیدی بر حقوق و آزادی‌های شهروندان این کشور، از جمله زنان و دختران وضع کرده‌اند.

بر اساس ساز ‌و‌ کار سازمان ملل متحد، سوابق حقوق بشری کشورها در جلسات عمومی شورای حقوق بشر مستقر در ژنو مورد بررسی قرار می گیرد.

نشست گروه کاری بررسی شورای حقوق بشر برای بررسی گزارش‌های حقوق بشری افغانستان امروز دوشنبه، ۱۰ ثور در شهر جنوای سوئیس برگزار شده است.

در این نشست گزارش مشترک سه سازمان جامعه مدنی شامل رواداری، مجمع مدافعان حقوق بشر، سازمان کاهش خطر و ایمنی و یک فعال حقوق بشر نیز بررسی می‎شود.

مطالب مرتبط