آیا اعتراضات دانشجویی در امریکا «یهودستیزانه» است؟

در حالی که کاخ سفید و دیگر نهادهای امریکایی در چندین بیانیه، نسبت به مواضع، شعارها و اقدامات «یهودستیزانه» دانشجویان معترض به مشارکت امریکا در نسل‌کشی غزه و سرمایه‌گذاری دانشگاه کلمبیا در اسراییل، هشدار داده‌اند، این اعتراضات، سه شنبه شب، زمانی به خشونت کشیده شد که دولت امریکا طرفداران رژيم اسراییل را تحریک کرد تا به دانشجویان معترض به کشتار غزه، حمله کنند و پس از آن، نیروهای سرکوب وارد عمل شدند و سرکوب‌ها به شکل شرم‌آوری ادامه و گسترش پیدا کرد.

نارا میلانیچ؛ استاد دانشگاه کلمبیا که خود یهودی است، به بی‌بی‌سی گفت از خشونتی که سه شنبه شب در محوطه این دانشگاه اتفاق افتاد، ناراحت و آشفته شده است.

او با اشاره به این‌که بسیاری از دانشجویان یهودی نیز در اعتراضات علیه نسل‌کشی در غزه شرکت دارند، گفت: «ما شوکه و منزجر شدیم که مدیریت دانشگاه برای دومین بار پولیس را برای مقابله با معترضان به درون دانشگاه دعوت کرد.»

او گفت تصمیم مدیریت دانشگاه برای مداخله پولیس منجر به استفاده از «زور بیش از حد» از سوی پولیس شده که تنش‌ها را شعله‌ورتر کرده است.

میلانیچ که خود یهودی است، در پاسخ به نگرانی درباره امنیت دانشجویان، به ویژه دانشجویان یهودی، گفت طی این مدت در محوطه دانشگاه کاملا احساس امنیت می‌کرده است. او اضافه کرد بسیاری از دانشجویان معترض هم خودشان یهودی هستند.

او گفت: «ابعاد استفاده پولیس از زور و قوای قهریه هیچ تناسبی با سطح تهدیدی که دانشجویان معترض باعث شده بودند، نداشته است.»

این تنها یک مورد از اعتراض به خشونت عریان و شرم‌آوری است که نیروهای سرکوبگر پولیس امریکا برای مواجهه با اعتراضات مشروع دانشجویان در دانشگاه بزرگ کالیفرنیا ابراز می‌شود.

ارزش این ابراز نظر در این است که خانم نارا میلانیچ خود یک یهودی است، او تصریح می‌کند که نه اعتراضات دانشجویان معترض به نسل‌کشی در غزه «یهودی‌ستیزانه‌» است و نه همه دانشجویان معترض، مسلمان، عرب یا فلسطینی هستند؛ بلکه بالعکس «بسیاری از دانشجویان» معترض خودشان یهودی هستند و یهودیان در محوطه دانشگاه، احساس امنیت کامل می‌کنند و هیچ تهدیدی متوجه آنان نیست.

این اظهارات، موضع‌گیر‌ی‌های دروغین کاخ سفید، رهبران کنگره و مقام‌های دولتی دانشگاه کلمبیا را آشکار می‌کند که از همان نخستین روزهای اعتراضات دانشجویی، ادعا کردند که این اعتراضات «یهود‌ستیزانه» است و دامن زدن به نفرت علیه یهودیان را پیوسته «محکوم» کردند؛ ادعایی که هرگز واقعی نبود و هیچ‌گاه اثبات نشد؛ اما به طور عمدی و پیوسته به آن دامن زده و تکرار می‌شود.

این استاد یهودی دانشگاه کالیفرنیا رسما اعلام کرده است که دانشجویان معترض، هیچ خطری را متوجه هیچ‌کس از جمله یهودیان نکرده‌اند و استفاده از زور برای سرکوب آنان، نامتناسب بوده و خشونتی که نیروهای سرکوب به کار گرفته‌اند بیش از حد بوده است.

به این ترتیب، صحنه‌های شرم‌آوری که سه شنبه شب در دانشگاه کالیفرنیا و چند دانشگاه دیگر امریکا رقم خورد، تصمیمی از سوی رهبران امریکا در عالی‌ترین سطح بود و هدف از آن، سرکوب یک جنبش دانشجویی مشروع و مسالمت‌‌آمیز بود.

در پی این سرکوب‌ها صدها دانشجو با استفاده از خشونت‌بارترین شیوه‌های ممکن از سوی نیروی سرکوب، بازداشت شدند تا صدای اعتراض‌شان شنیده نشود. این در حالی است که دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کالیفرنیا پایه‌گذار و اهداکننده جایزه «پولیتزر» به عنوان معتبرترین جایزه «آزادی بیان» در جهان است که به «اسکار خبرنگاری» شهرت دارد.

در حالی که کاخ سفید و دیگر نهادهای امریکایی در چندین بیانیه، نسبت به مواضع، شعارها و اقدامات «یهودستیزانه» دانشجویان معترض به مشارکت امریکا در نسل‌کشی غزه و سرمایه‌گذاری دانشگاه کلمبیا در اسراییل، هشدار داده‌اند، این اعتراضات، سه شنبه شب، زمانی به خشونت کشیده شد که دولت امریکا طرفداران رژيم اسراییل را تحریک کرد تا به دانشجویان معترض به کشتار غزه، حمله کنند و پس از آن، نیروهای سرکوب وارد عمل شدند و سرکوب‌ها به شکل شرم‌آوری ادامه و گسترش پیدا کرد.

بنابراین، «یهودستیزی» از همان ابتدا بهانه دولت امریکا برای مشروعیت‌بخشیدن به سرکوب دانشجویان معترض بود که سه شنبه شب رسما به کار گرفته شد.

با این‌همه، شهادت استاد یهودی دانشگاه کالیفرنیا به وضوح نشان می‌دهد که این بهانه به صورت شرم‌آوری کذب و دروغین بوده و سرکوب اعتراضات نیز با اراده و دستور مستقیم دولت بایدن صورت گرفته است؛ اگرچه این اقدام، کاملا فراجناحی بوده؛ زیرا دونالد ترامپ؛ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده امریکا و رقیب بایدن نیز آن را تحسین کرده و گفته که در یورش نیروهای سرکوب به دانشگاه کالیفرنیا «تصاویر زیبایی» خلق شده است!

به این ترتیب، هردو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا در سرکوب گسترده و شرم‌آور دانشجویان معترض، دست دارند؛ همان‌طور که هردو جناح نیز از حمایت گسترده و همه‌جانبه مالی و تسلیحاتی امریکا از رژيم اسراییل برای ادامه نسل‌کشی در غزه، حمایت می‌کنند و همان‌گونه که هردو جناح، طرفدار وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه و توقف کشتار فجیع زنان و کودکان بی‌گناه توسط رژیم اسراییل هستند.

رویدادهای فاجعه‌بار جاری، چهره واقعی امریکا و دموکراسی دروغین امریکایی را نشان داد و ثابت کرد که واشنگتن که شعار آزادی و دموکراسی و دفاع از حقوق بشر سر می‌دهد، وقتی منافع خودش به خطر بیافتد، چگونه به سادگی این شعارها را نقض می‌کند، حتی صلح‌آمیزترین اعتراضات دانشجویی را نیز تحمل نمی‌کند و به آن انگ دروغین «یهودستیزی» می‌زند و آن را با حداکثر خشونت و وحشت، سرکوب می‌کند.

مطالب مرتبط