سفارت افغانستان در دهلی: ذکیه وردک نماینده طالبان بود

سفارت دولت پیشین افغانستان در دهلی نو تایید کرده که ذکیه وردک سرقنسول افغانستان در دهلی نو می‌خواسته 25 کیلوگرام طلا را قاچاق کند. این سفارت ذکیه وردک را نماینده طالبان خوانده و گفته که ماموریت سفارت دولت پیشین در ماه نوامبر 2023 به صورت رسمی پایان یافته است.

در بیانیه‌ای که در صفحه ایکس سفارت افغانستان در دهلی منتشر شده آمده که ماهیت گزارش‌های رسانه‌های هندی در این باره درست و در عین حال تاسف‌بار است. بیانیه همچنین افزوده که ذکیه وردک نماینده حکومت پیشین نه بلکه نماینده طالبان بوده است.

در این بیانیه تاکید شده که که حضور دیپلوماتیک این سفارت در نوامبر ۲۰۲۳ به دلیل رد تمدید ویزا برای دیپلومات‌ها و محدودیت‌های شدید بر ماموریت شان به پایان رسید. به گفته سفارت دولت پیشین افغانستان در دهلی، در آخرین مورد دو دیپلمات حکومت پیشین در ۲۳ نوامبر سال گذشته هند را ترک کردند.

این سفارت افزوده که پس از این برهه زمانی هر فردی که در این سفارت مشغول به کار بوده، زیرنظر طالبان فعالیت می‌کرد و این قاعده شامل ذکیه وردک نیز می‌شود.

ذکیه وردک پس از نشر گزارش‌ها درباره قاچاق بیش از ۲۵ کیلوگرم طلا به ارزش ۲.۲ میلیون دالر در میدان هوایی مومبای از سمت خود استعفا کرد.

خانم وردک هرچند در متن استعفانامه خود به طور مستقیم درباره اتهام قاچاق طلا اشاره نکرده است، اما او از «حملات شخصی و افترا» یاد کرده است.

پیشتر رسانه‌های هندی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش دادند که ذکیه وردک در ۲۵ اپریل قصد داشت ۲۵ کیلوگرم طلا را از دبی به هند قاچاق کند. بر بنیاد این گزارش‌ها ذکیه وردک به دلیل داشتن مصوونیت دیپلماتیک بازداشت نشده اما طلای قاچاق او ضبط شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *