امریکا توافق امنیتی با عربستان را به عادی‌سازی روابط با اسراییل مشروط کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده که توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض مستلزم عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم اسراییل است.

جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ، روز شنبه، ۱۵ ثور اعلام کرد که موافقت‌نامه امنیتی جدید واشنگتن با ریاض بدون عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم اسراییل ممکن نیست.

سالیوان این اظهارات را در مصاحبه‌ای با فاینشنال تایمز مطرح کرده است.

او تصریح کرده است که نمی‌توان یک بخش از طرح دولت بایدن برای این منطقه را جدا اجرا کرد.

سالیوان همچنین گزارش‌ها درباره بازنگری در توافق دوجانبه امریکا و عربستان در صورت امتناع رژیم اسراییل از دادن امتیازات به فلسطینیان را رد کرده است.

او افزوده: «چشم‌انداز یک‌پارچه بر مبنای تفاهم دوجانبه میان ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی روابط بین اسراییل و عربستان سعودی است، و همزمان باید گام‌های معنا‌‌دار به نفع مردم فلسطین برداشته شود.»

این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ هفته گذشته از افزایش سرعت مذاکرات میان امریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دست‌یابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

در حالی که توافق پیشین امریکا با عربستان بر روی انزوای ایران متمرکز بود، هدف از توافق جدید، افزایش فشار بر رژیم اسراییل برای پیوستن به این توافق است.

در همین حال، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که امریکا و عربستان به نخست‌وزیر رژیم اسراییل پیشنهاد خواهند داد که به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی به این تفاهم ملحق شود.

مطالب مرتبط