سازمان صحی جهان و یونیسف از کمک میلیون‌ها دالر به بخش صحت افغانستان خبر دادند

وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد که هیأت مشترک سازمان صحی جهان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در دیدار با وزیران خارجه و صحت عامه این گروه، از وعده کمک میلیون‌ها دالر از سوی بنیاد بل گیتس و چند کشور عربی به بخش صحت افغانستان خبر داده است.

ضیا احمد؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته‌است که این دیدار امروز یکشنبه، 16 ثور در مقر وزارت خارجه با حضور امیر خان متقی؛ سرپرست این وزارت و قلندر عباد؛ سرپرست وزارت صحت عامه و هیأت مذکور برگزار شده است. در این دیدار درباره مبارزه با فلج کودکان و همکاری منطقه‌ای در بخش صحت افغانستان گفتگو شده است.

حنان بلخی؛ نماینده سازمان صحی جهان در این دیدار گفته که بنیاد بیل گیتس 15 میلیون دالر برای مراقبت‌های اولیه صحی در افغانستان اختصاص داده است. او افزوده که دولت‌های عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی نیز هر کدام سه – سه میلیون دالر برای تقویت زیرساخت‌های صحی در افغانستان اختصاص داده‌اند.

بر بنیاد بیانیه سخنگوی وزارت خارجه طالبان، نماینده سازمان صحی جهان همچنین گفته که بنیاد بیل گیتس 500 میلیون دالر برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در افغانستان و پاکستان کمک می‌کند.

او افزوده که این سازمان در حال کار روی طرحی برای ایجاد گفتگو درباره موضوعات صحی بین دولت‌های افغانستان و پاکستان نیز است و وزیران خارجه دو کشور آن را رهبری خواهند کرد.

از طرفی هم وزیر خارجه طالبان از کمک‌های این دو سازمان در افغانستان قدردانی کرده و افزوده که مبارزه با فلج اطفال یکی از اولویت‌های طالبان است. او تاکید کرده که حکومت طالبان برای تامین امنیت تمامی تیم‌های صحی به شمول فلج اطفال تلاش کامل می‌کند و محیط کار امن را فراهم کرده‌است.

بر بنیاد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه طالبان، امیرخان متقی در قسمت همکاری با پاکستان در بخش صحت اعلام آمادگی کرده و تاکید کرده که گفتگو روی موضوعات صحی به ویژه مبارزه با فلج اطفال و موضوعات آموزش، کمک‌های بشردوستانه و مسایل اقتصادی نباید با سیاست مرتبط باشد.

او افزوده که اکنون برای سازمان‌های بشردوستانه بین المللی در افغانستان یک «محیط کار خوب» فراهم شده است. این مقام طالبان همچنین خواستار پذیرش نماینده این گروه در سازمان صحی جهان به هدف »تصویر سازی واقعی از وضعیت صحی در افغانستان» شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *