داعش طی سه سال ۷۳ حمله در افغانستان و خیبرپختونخوا انجام داد

«موسسه مدیریت درگیری» گزارش داده‌ که از زمان بازگشت طالبان به قدرت طی سه سال اخیر یعنی از آگوست ۲۰۲۱ تاکنون ۴۲۹ تن در ۷۳ رویداد مرتبط با داعش در افغانستان و خیبرپختونخوا کشته شده‌اند.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا بر اساس یافته‌های «موسسه مدیریت درگیری» گزارش داده است که از آگوست ۲۰۲۱ تاکنون ۴۲۹ تن در ۷۳ رویداد مرتبط با داعش خراسان مستقر در افغانستان و خیبرپختونخوا کشته شده‌اند.

در این تحلیل آمده است که در این ۷۳ رویداد، ۱۳۶ عضو برجسته داعش مستقر در خیبرپختونخوا، ۵۸ طالب، ۲۲۰ غیرنظامی و ۱۵ تن دیگر که هویت‌شان تا حال مشخص نیست، در افغانستان کشته شده‌اند.

اوراسیا در این تحلیل گفته است که فعالیت داعش خراسان از سال ۲۰۱۵ تاکنون، سه مرحله داشته است و مرحله کنونی فعالیت این گروه، تهاجمی‌ترین و پیچیده‌ترین کمپاین تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی داعش خراسان است که از نظر شکل، کمیت و تعداد زبان‌های مورد استفاده، بی‌پیشینه است.

در این تحلیل آمده که هدف این گروه در این مرحله از فعالیت‌، دست‌یابی به نیروهای جذب‌شده و هواداران خارج از منطقه فعالیت‌اش است.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا افزوده است که داعش مستقر در خیبرپختونخوا، از گروه‌های مختلف جهادی‌ و اقوام مختلف استفاده می‌کند و اغلب فراگیرتر است.

در این تحلیل همچنین آمده: «در حالی که طالبان و داعش خراسان شباهت‌های ایدیولوژیک زیادی دارند؛ اما با توجه به روابط نزدیک طالبان با القاعده، رقیب داعش و پروژه‌های سیاسی ملی‌گرایانه طالبان که در تضاد با دیدگاه خلافت‌خواهی داعش است، از نظر اعتقادی با هم متمایز هستند.»

این شبکه خبری-تحلیلی می‌گوید که داعش خراسان در حال توسعه یک «رویکرد مقرون به صرفه» برای عملیات خارجی است که به منابع خارج از افغانستان، عاملان در کشورهای هدف و شبکه‌های تسهیل‌کننده گسترده، متکی است.

در این تحلیل آمده است که این رویکرد داعش خراسان را قادر می‌سازد تا بر موانع مانند سرویس‌های امنیتی قوی برخی از کشورها غلبه کند و فرصت‌های شناسایی‌شدن و اختلال در فعالیت‌اش را به حداقل برساند.

اوراسیا افزوده است که در سطح داخلی، داعش مستقر در خیبرپختونخوا، توانایی‌های عملیاتی خود را در داخل افغانستان افزایش داده است؛ طوری که تعداد کل جنگجویان و اعضای خانواده‌های مرتبط با این گروه، از ۴ هزار تا ۶ هزار تن تخمین زده می‌شود.

بر بنیاد این تحلیل، داعش خراسان در زمینه گسترش صفوف و سربازگیری، پیچیده‌تر شده است.

طالبان پیش از این بارها گفته‌اند که هیچ گروه هراس‌افکنی در افغانستان حضور ندارد و آنان داعش را سرکوب کرده‌اند.

اما در آخرین مورد، داعش خراسان بر مسجد امام زمان در ولسوالی گذره هرات حمله کرد که در نتیجه ۷ نمازگزار شیعه به‌شمول یک کودک جان باختند.

پیش از این هم داعش خراسان، مسئولیت حمله‌ها مانند حمله بر کابلبانک جدید در قندهار، حمله بر میدان هوایی کابل و چندین حمله مرگبار دیگر را در سراسر افغانستان به عهده گرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *