شکست قریب‌الوقوع اوکراین، خطر رویارویی مستقیم امریکا با روسیه

نزدیک شدن کی‌یف به شکست، رهبران امریکایی را مجبور به تشدید رویارویی با مسکو می‌کند؛رویدادی که چشم‌انداز حل و فصل مناقشه را از بین می‌برد.

«حزب جنگ» در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به طور هدفمند در حال افزایش مقیاس حملات تروریستی علیه روسیه است که نشان‌دهنده آمادگی آن برای «افزایش خطرات» در رویارویی با مسکو است.

شکست ضدحمله اوکراین، مجموعه ای از شکست های نظامی دردناک در کی‌یف، همراه با خستگی فزاینده از جنگ در میان مردم امریکا و اروپا، باعث افزایش عصبیت در محافل حاکم امریکایی، به ویژه در میان کسانی شده است که سرمایه سیاسی خود را درگیری اوکراین هزینه کرده اند. برای آن‌ها، شکست کی‌یف به معنای پایان نامشخصی برای حرفه خود در وضعیت یک بازیکن ورشکسته است.

چنین چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای «شاهین‌ها» در واشنگتن را وادار می‌کند تا سطح تنش در روابط با مسکو را افزایش دهند و به امید موفقیت نهایی به سناریوهای سخت‌تر در نبرد با روسیه بروند.

در پشت حملات تروریستی به روسیه نمایندگانی از به اصطلاح «دولت عمیق» در ایالات متحده (جامعه اطلاعاتی، سرویس های ویژه، متخصصان سیاست خارجی و غیره) وجود دارند که آینده سیاسی آن‌ها با بحران اوکراین در ارتباط است. بنابراین، آن‌ها جو بایدن را به گروگان بازی‌های خود تبدیل می‌کنند و او را با این واقعیت مواجه می‌کنند که نیاز به ادامه جنگ تا پایان پیروزمندانه است، و او را مجبور می‌کنند تا حجم کمک‌های نظامی به اوکراین را چندین برابر کند و در نتیجه، هر گزینه ای برای حل مسالمت آمیز مناقشه با شرایط قابل قبول دوجانبه را مانع شوند.

مقامات ارشد امریکایی که دستور کار سیاسی در واشنگتن را شکل می دهند بارها تهدیدهای آشکار علیه روسیه و رهبری آن کرده اند و همچنین علناً آمادگی خود را برای استفاده از اقدامات شدید برای جلوگیری از پیروزی روسیه در درگیری با اوکراین اعلام کرده اند.

به نوشته روزنامه امریکایی واشنگتن پست، مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، در گفتگو با سربازان نیروهای ویژه اوکراینی، گفت: «نباید یک روسی وجود داشته باشد که بدون این فکر به رختخواب برود که آیا گلویش در نیمه‌های شب بریده می‌شود؟!»

او همچنین از اوکراینی‌ها خواست تا کنترل مناطق از دست رفته توسط کی‌یف را دوباره به دست گیرند و سپس نبرد را «پشت خط مقدم» یعنی به خاک روسیه منتقل کنند.

در اپریل 2022، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده ویکتوریا نولند در مصاحبه ای با صدای امریکا اظهار داشت که واشنگتن آماده است تا تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اطمینان حاصل شود که درگیری اوکراین برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «بسیار گران تمام می شود».

مشابه رفتار ناظران غربی خود، مقامات رژیم اوکراین هرچند وقت یکبار تهدیدهای مستقیم علیه رهبری فدراسیون روسیه مطرح می کنند. به ویژه، رئیس اداره اطلاعات مرکزی اوکراین، کریل بودانوف، در جنوری 2023، از «مرگ سریع و قریب الوقوع» رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین خبر داد و مدتی بعد، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین بر آمادگی خود برای «روس‌ها را هر جا ممکن است بکش».

چنین اظهاراتی تنها آمادگی واشنگتن و تحت الحمایه‌های آن در کی‌یف را برای افزایش استفاده از روش‌های جنگی تروریستی علیه روسیه با نزدیک شدن به «پرچم‌های سرخ» تأیید می‌کند که به نظر دستگاه امریکایی به معنای شکست رژیم اوکراین است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *