کنگره امریکا خواهان تحقیق درباره نقش نظامیان امریکایی در کشتار میدان هوایی کابل شد

به دنبال نشر گزارش‌ها و ادعای تیراندازی نظامیان امریکایی بر غیرنظامیان افغان در میدان هوایی کابل همزمان با حمله منسوب به داعش، کنگره امریکا خواهان تحقیق و توضیحات لازم در این مورد شد.

 

شماری از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای از لوید آستین؛ وزیر دفاع این کشور خواسته‌اند تا درباره یافته‌های اخیر سی‌ان‌ان مبنی بر تیرباران شدن شماری از غیرنظامیان پس از انفجار ماه آگست سال ۲۰۲۱ در میدان هوایی کابل، توضیح دهد.

بربنیاد گزارش سی‌ان‌ان، این نامه روز سه‌شنبه، ۱۸ ثور، از سوی شماری از نمایندگان کنگره به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا ارسال شده است.

این نامه مجموعه‌ای از پرسش‌های مهم را متوجه پنتاگون در مورد تحقیقاتش درباره مرگ‌بارترین رویداد در برابر نیروهای امریکایی طی دو دهه در افغانستان کرده است.

هشت تن از اعضای کنگره که پنج تن آنان کهنه‌سربازان با تجربه در افغانستان هستند، از آستین خواسته‌اند «به قوی‌ترین وجه ممکن، اختلاف بین نتایج تحقیقات فرماندهی مرکزی ایالات متحده و این گزارش جدید توسط سی‌ان‌ان را توضیح دهد.»

شبکه‌ی سی‌ان‌ان در ۶ ثور سال جاری گزارش داد که به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد پس از انفجار انتحاری در میدان هوایی کابل، تیراندازی وسیعی صورت گرفته است. طبق این گزارش، برخی از قربانیان مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

این رویداد در ۲۶ آگست ۲۰۲۱ در دروازه‌ «ابی‌گیت» میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه نیروهایی امریکایی رخ داد و منجر به کشته ‌شدن ۱۳ نظامی امریکایی و حدود ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغان شد.

در همین حال، ارتش ایالات متحده همواره تاکید کرده است که تلفات جانی این رویداد ناشی از انفجار انتحاری بوده و هیچ کدام از قربانیان بر اثر تیراندازی کشته نشده‌اند.

سی‌ان‌ان اما گزارش داده که به شواهدی دست یافته است که نتایج دو تحقیق پنتاگون را زیر سوال می‌برد.

این شبکه تصاویر دوربین‌های «گوپرو» تفنگ‌داران امریکایی را که تاکنون همگانی نشده، بررسی کرده است.

بنابر این گزارش، تعداد تیراندازی‌ها پس از انفجار بسیار بیش‌تر از آن چیزی بود که پنتاگون تا به حال گزارش داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *