پارلمان کویت منحل شد

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح؛ امیر کویت، پس از هفته‌ها اختلاف بر سر تشکیل کابینه، پارلمان این کشور را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد.

رویترز روز جمعه، ۲۱ ثور، به نقل از تلویزیون دولتی کویت گزارش داد که شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، پس از هفته‌ها اختلاف بر سر تشکیل کابینه، پارلمان این کشور را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد.

اختیارات شورای ملی برعهده امیر و کابینه این کشور خواهد بود.

امیر کویت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «دستور انحلال مجلس را صادر کردم و تعلیق برخی از مواد قانون اساسی را تا چهار سال اعلام می‌کنم.»

او تاکید کرده: «اختلافات اخیر در صحنه سیاسی کویت به مرحله‌ای رسیده است که ما نمی‌توانیم سکوت کنیم، بنابراین باید تمام اقدامات لازم را تأمین منافع کشور و مردم انجام دهیم.»

انتخابات پارلمانی اخیر کویت در ۴ اپریل سال جاری میلادی برگزار شده بود.

در این انتخابات ۶۲ درصد از ۸۳۴ هزار واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت کردند و ۳۹ نماینده از ۴۶ نماینده مجلس قبلی توانستند بار دیگر برای مجلس جدید انتخاب شوند.

امیر کویت همچنین گفته است که در دوره تعلیق مواد قانون اساسی، همه جوانب فرایند دموکراتیک در کشور بررسی خواهد شد.

طبق قانون اساسی کویت، دولت جدید باید طی دو هفته پس از انتخابات ۴ اپریل تشکیل می‌شد، اما از زمان برگزاری این انتخابات، تنش میان پارلمان منتخب و نخست‌وزیر منصوب شده توسط امیر کویت، فرایند تشکیل کابینه جدید را متوقف کرده بود.

مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت یک هفته پس از انتخابات اخیر مجلس احمدعبدالله الاحمد الصباح را به عنوان نخست‌وزیر این کشور تعیین کرد.

پارلمان کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از اختیارات بیشتری در ساختار کشور برخوردار است.

امیر کویت سال گذشته نیز پارلمان این کشور را با استناد به توهین یک قانون‌گذار به خود منحل کرد.

قانون کویت هر گونه انتقاد از امیر را ممنوع می‌کند.

مناقشات سیاسی داخلی از جمله بازنگری در سیستم رفاهی، سال‌ها است که گریبان کویت را گرفته و بر رشد و پیشرفت اقتصادی این کشور تأثیر گذاشته است.

مطالب مرتبط