سازمان همکاری اسلامی خواهان کمک‌ فوری به سیل‌زدگان افغانستان شد

همزمان با جاری شدن سیلاب‌های مرگبار در برخی از ولایت‌های افغانستان، سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو این سازمان خواست فورا به آسیب‌ دیدگان این حوادث طبیعی کمک کنند.

سازمان همکاری اسلامی شنبه‌شب، ۲۲ ثور، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساکنان بغلان و سه ولایت دیگر در پی سیلاب‌های اخیر آسیب دیده‌اند و به‌شدت نیازمند دریافت کمک‌های فوری هستند.

در بیانیه آمده: «سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان یک موضوع فوری از همه کشورهای عضو خود و سایر کشورهای جهان و همچنان سازمان‌های کمک‌کننده می‌خواهد تا به سرعت کمک‌های نجات‌دهنده را برای مردم افغانستان که زیر تأثیر سیل‌های جاری قرار گرفته‌اند، ارسال کنند.»

به گفته این سازمان، سیلاب‌های روز جمعه، ۲۱ ثور، در برخی از ولایت‌ها، به‌ویژه بغلان در کنار تلفات سنگین جانی به صدها خانواده زیان هنگفت مالی وارد کرده است.

سازمان همکاری اسلامی تصریح کرده: «پیامدهای غم‌انگیز سیل جاری باید زنگ خطری را به کشورهای اسلامی و فراتر از آن به صدا درآورد.»

در همین حال، پیشتر کمیته بین‌المللی نجات (آی‌آر‌سی) نیز گفته بود که سیلاب‌های اخیر سبب ایجاد وضعیت اضطراری انسانی بزرگ در افغانستان شده است.

سلما بن آیسا؛ رییس این کمیته روز گذشته گفت که در نتیجه این سیلاب‌ها دست‌کم ۲۵۰ تن جان باخته‌ و هزاران تن دیگر بدون دسترسی به خدمات ضروری سرگردان شده‌اند.

این نهاد افزوده که در کنار تلفات جانی، زیرساخت‌ها، از جمله سرک و لین برق در ولایت‌های بغلان، غور، کندز، بدخشان، سمنگان، بادغیس و تخار تخریب شده است.

این در حالی است که پیشتر منابع محلی در روستای «فلول» ولسوالی برکه بغلان گفته بودند که آمار تلفات سیلاب هر لحظه در حال افزایش است و تنها ۲۵۰ جسد در این روستا از میان آوار بیرون آورده شده‌اند.

براساس اطلاعات منابع، خانواده‌های هستند که هنوز اعضای فامیل‌شان را پیدا نکرده‌اند.

سیلاب‌ در ولایت‌های تخار، بدخشان، سمنگان، هرات و غور هم تلفات و خسارات سنگینی به مردم وارد کرده است.

مطالب مرتبط