جان باختن ده‌ها نفر بر اثر سیل و گدازه سرد آتشفشان در اندونزیا

 منابع رسانه‌ای از جان باختن ده‌ها تن بر اثر جاری شدن سیل و گدازه سرد آتشفشان در اندونزیا خبر داده‌اند.

در پی سیل ناگهانی و جاری شدن گدازه‌های سرد از آتشفشان در جزیره سوماترا در غرب اندونزیا، دست‌کم ۳۷ نفر کشته شده‌اند.

ساعت‌ها باران شدید در روز شنبه سیلی از خاکستر و سنگ را از کوه ماراپی، فعال‌ترین آتشفشان سوماترا، سرازیر کرد.

رانش گدازه سرد دو منطقه را زیر آب برد، بسیاری را کشت و به بیش از ۱۰۰ خانه، مسجد و تأسیسات عمومی آسیب رساند.

مقام‌های محلی می‌گویند با توجه به ناپدید شدن ۱۸ نفر، تعداد کشته‌ها ممکن است افزایش یابد.

بازماندگان در چگونگی فرارشان ‌گفتند که چگونه گدازه‌های سرد – مخلوطی از مواد آتشفشانی و سنگریزه‌هایی که در باران از دامنه‌های آتشفشان سرازیر می‌شوند – به شکل سیلاب سمت خانه‌های‌شان آمد.

رینا دوینا، یک زن خانه‌دار ۴۳ ساله از منطقه آگام به خبرگزاری فرانسه گفت: «من صدای رعد و برق و صدایی شبیه به جوش آمدن آب را می‌شنیدم. این صدای سنگ‌های بزرگ بود که از کوه ماراپی می‌افتاد.»

خانم دوینا گفته: «سیاهی مطلق بود، بنابراین از چراغ تلفون همراهم به عنوان چراغ دستی استفاده کردم. جاده گل‌آلود بود، بنابراین من بارها بلند بلند ‌گفتم خدایا رحم کن!» این مادر سه فرزند افروده که خانه یکی از همسایه‌ها «بر اثر سنگ‌های بزرگ تخت شده» و چهار نفر از ساکنین آن جان باختند.

به گفته آژانس ملی جستجو و نجات، تا بعدازظهر یکشنبه، امدادگران ۱۹ جسد را در منطقه کاندوانگ در ناحیه آگام که بدترین آسیب را دیده بود و ۹ جسد دیگر را در منطقه همجوار «تانا داتار» پیدا کردند.

برلیانا رسیکا، یکی دیگر از ساکنان آگام، از تجربیات خود در کمک به همسایگان مجروح خود به بی‌بی‌سی گفته: «عده‌ای بودند که گریه عصبی می‌کردند چون تکلیف بعضی از اعضای خانواده‌شان هنوز مشخص نشده بود. کسانی هم بودند که متوجه شدند عزیزان‌شان مرده‌اند.»

کارشناسان محیط زیست نیز گفته‌اند که این سیل آخرین مورد از یک سری بلایای طبیعی است که حداقل بخشی از آن ناشی از عملکرد انسانی است.

ونگکی پوروانتو؛ مدیر انجمن محیط‌زیست اندونزیا شعبه سوماترای غربی گفته: «سیل‌های ناگهانی و رانش‌های گدازه‌ای سرد به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی همچنان تکرار می‌شوند و شدت آن افزایش می‌یابد.»

او افزوده: «بلایای طبیعی هر سال تکرار می‌شود. در واقع هر سال بر تعداد آنها افزوده می‌شود. فاصله بین یک فاجعه و بلای بعدی کمتر می‌شود.»

منطقه اطراف کوه ماراپی در شش ماه گذشته شاهد چندین فاجعه مشابه بوده است. در ۵ دسامبر سال گذشته، ۲۳ کوهنورد بر اثر فوران آتشفشان کشته شدند. در فبروری امسال، سیل ناگهانی به ده‌ها خانه در تانا داتار آسیب رساند.

ماه گذشته، چند روز فوران آتشفشانی، ابرهای عظیمی از خاکستر را تا ارتفاع ۲ کیلومتری به آسمان پرتاب کرد. پروازها در این منطقه مختل شد، جاده‌ها بسته شد و به بیش از ۱۱ هزار نفر گفته شد که منطقه را تخلیه کنند.

ماراپی در زبان محلی مینانگ به معنی کوه آتشفشان است.

مطالب مرتبط