ریيس پیشین پارلمان و فرزندش ۱۵ میلیون دالر را در دبی ملک خریده‌اند

یک شبکه تحقیقی موسوم به پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد، با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرده که میررحمان رحمانی؛ رییس پیشین پارلمان افغانستان و فرزندش بیش از ۱۵ میلیون دالر را در دبی املاک خریده‌اند.

یک شبکه تحقیقی موسوم به پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد، روز سه‌شنبه، ۲۵ ثور با نشر گزارشی گفت که میررحمان رحمانی؛ رییس سابق پارلمان افغانستان و فرزندش، ۱۵.۲ میلیون دالر را در دبی املاک خریده‌اند.

براساس این گزارش، رحمانی و اجمل رحمانی سالانه میلیون‌ها دالر از این املاک درآمد دارند.

برپایه این گزارش املاک رحمانی‌ها در دبی شامل چند آپارتمان، ویلا و ساختمان‌های بلندطبقه می‌شود.

وزارت خارجه امریکا در ماه قوس سال گذشته رییس پیشین پارلمان افغانستان و فرزندش اجمل رحمانی و ۴۴ شرکت وابسته به آنان در چندین کشور اروپایی و آسیایی را تحریم کرد.

این وزارتخانه رحمانی‌ها را متهم کرد که در «فساد مالی گسترده» در افغانستان دست داشته‌اند.

به دنبال این تصمیم، علیه دولت امریکا شکایت و اتهامات واردشده را تکذیب کردند.

در گزارش تحقیقی جدید آمده که دست‌کم دو شرکت متعلق به رحمانی‌ها که اسم‌شان در فهرست تحریم‌های ایالات متحده ذکر شده، در توسعه مجمتع‌های مسکونی در دبی سرمایه‌گذاری کردند که مجموعا ۲۲۸ واحد اند. از این شرکت‌ها به نام‌های Ocean Residencia و Fern Heights یاد شده است. طبق گزارش،‌ این املاک سالانه بیش دو میلیون دالر از اجاره درآمد می‌کند.

در گزارش جدید این شبکه همچنین آمده که شش شرکت متعلق به اجمل رحمانی در آلمان صاحب املاک به ارزش ۲۱۲ میلیون دالر اند. آقای رحمانی در پاسخ به پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد گفته است نمی‌تواند این رقم را تایید کند.

پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد در گزارش خود دبی را مقصد کلیدی برای ذخیره سرمایه سیاستمداران، افراد تحریم‌شده و مجرم خوانده است.

طبق این گزارش، دبی برای افرادی که به دنبال پولشویی از طریق خرید املاک‌اند، فرصت‌های مناسبی فراهم می‌کند.

پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان‌یافته و فساد همچنین گفته که یافته‌هایش نشان می‌دهد که دست‌کم سه پیمان‌کار دیگر تدارکات امریکا در افغانستان متهم به فساد اند، میلیون‌ها دالر را در دبی هزینه خرید املاک کرده‌اند.

برپایه این گزارش، یکی از این افراد سید اسماعیل امیری است که ویلایی به ارزش ۱.۶ میلیون دالر در دبی دارد.

آقای امیری در اکتبر ۲۰۲۱ از سوی دادگاهی در کالیفرنیا به‌خاطر نقش داشتن در پرونده کلاهبرداری ۱۱۰ میلیون دالر از پول‌های کمکی امریکا به حکومت پیشین افغانستان، به ۱۵ ماه حبس محکوم شده بود.

شخصی دیگری که در این گزارش از نام برده شده، رشید پوپل است. درباره رقم سرمایه‌گذاری آقای پوپل در دبی در این گزارش چیزی گفته نشده؛ اما گفته شده که یک تحقیق کانگره در سال ۲۰۱۰، شرکت خصوصی امنیتی او را متهم به پرداخت رشوه به طالبان، نیروهای دیگر شبه‌نظامیان و همچنین نیروهای امنیتی حکومت وقت افغانستان کرده بود. ظاهرا این پول به افرادی پرداخت می‌شده که ایست‌های بازرسی را کنترل می‌کردند.

بنابر این گزارش که پیمان‌کار سومی استفان اورنشتاین نام دارد که رییس شرکت «سوپریم گروپ» است.

این شرکت و شرکت‌های تابع آن، ۴۳۴ میلیون دالر به دولت امریکا به عنوان جریمه و پول تسویه‌حساب به‌خاطر اضافه‌ستانی به دولت امریکا پرداختند.

این شرکت‌ها قراردهای تامین آب و غذای ماموریت امریکا در افغانستان را به دست داشتند. طبق گزارش جدید، آقای اورنشتاین ویلایی در «مجتمع امارات هیلز» دبی دارد که آخرین بار در سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۱۶.۸ میلیون دالر فروخته شد.

آقای اورنشتاین در پاسخ به یافته‌های این گزارش از طریق یک نماینده‌اش گفت که در حال حاضر مالک این ویلا نیست و همچنین هیچ پولی از قراردهای امریکا را هزینه خرید آن نکرده است.

مطالب مرتبط