هند و روسیه درباره افغانستان گفتگو کردند

رسانه‌های هندی از دیدار و گفتگوی مقام‌های این کشور با روسیه در مورد افغانستان خبر داده‌اند.

رسانه‌های هندی به نقل از خبرنامه وزارت خارجه این کشور گزارش داده‌اند که ضمیر کابلوف؛ فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان و جی پی سینگ؛ منشی مشترک وزارت امور خارجه این کشور در امور افغانستان، پاکستان و ایران، روز چهارشنبه ۲۶ ثور در دهلی نو روی وضعیت مردم افغانستان رایزنی کردند.

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه هند، دو طرف در مورد نیاز به کمک‌های انکشافی برای حمایت از رفاه مردم افغانستان گفتگو کرده‌اند.

در همین حال، سفارت روسیه در کابل نیز گفته: «ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان در دهلی نو، با جی پی سینگ؛ منشی مشترک وزارت خارجه هند در امور افغانستان، پاکستان و ایران، درباره وضعیت کنونی افغانستان رایزنی کرده است».

در این بیانیه آمده است که هر دو طرف در این گفتگوها بر اهمیت کمک‌های انکشافی برای افغانستان تاکید کردند.

از سوی دیگر، یو شیائویونگ؛ نماینده ویژه چین برای افغانستان نیز روز گذشته با اسماتیلا ایرگاشف؛ همتای ازبکستانی‌اش درباره افغانستان دیدار کرده است.

نماینده ویژه چین گفته که «افزایش همکاری برای صلح و بازسازی افغانستان»، از محورهای دیدار دوطرف بوده است.

این در حالی است که قرار است سومین نشست دوحه با میزبانی سازمان ملل درباره افغانستان در ماه آینده میلادی در قطر برگزار شود.

پیش از این رزا اتونبایوا؛ رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز در این زمینه دیدارهایی با برخی از مقام‌های ایرانی به شمول وزیر خارجه و معین سیاسی وزارت خارجه این کشور، در هفته جاری داشت.

براساس خبرنامه وزارت خارجه ایران، محور این دیدارها، ایجاد همسویی و موضع مشترک کشورهای منطقه به‌شمول ایران در قبال قضیه افغانستان بوده است.

طالبان نیز از سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد درباره افغانستان در قطر استقبال کرده‌اند؛ اما تعیین فرستاده ویژه این سازمان در امور کشور را «ضرورت و راه‌ حل» ندانسته‌اند.

مطالب مرتبط