امریکا نگران کمک چین به روسیه است

همزمان با سفر ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه به چین، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا اعلام کرده که نگران کمک‌های چین برای باسازی صنایع دفاعی روسیه است.

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا، روز چهارشنبه، ۲۶ ثور بار دیگر تاکید کرده که ایران و کوریای شمالی از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت تسلیحاتی می‌کنند، اما واشنگتن نگران کمک چین به بازسازی صنایع دفاعی روسیه است.

بلینکن این اظهارات را طی یک نشست خبری مشترک با دیمیتری کولبا، همتای اوکراینی‌اش در کی‌یف مطرح کرده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین گفت: «بارها در این‌ باره صحبت کرده‌ایم. موضوع این نیست که چین به روسیه تسلیحاتی برای استفاده در اوکراین بدهد. کوریای شمالی و ایران این کار را می‌کنند، دیگران نیز ممکن است همین اقدام را انجام بدهند. چین این اقدام را متوقف کرده است.»

وزیر خارجه امریکا افزوده: «اما بسیار نگران کمک چین به بازسازی صنایع دفاعی روسیه هستیم که می‌تواند به‌طور جدی در قابلیت [نظامی روسیه] در تهاجم این کشور به اوکراین تفاوت ایجاد کند.»

بلینکن پیش از این گفته بود که تأمین تسلیحاتی روسیه تنها تهدیدی برای اوکراین نیست، بلکه تهدیدی برای امنیت اروپا به‌طور کلی است.

او تاکید کرده بود که ایالات متحده در تلاش بی‌وقفه است تا به‌طور مؤثر مانع انتقال تسلیحات و تجهیزات به روسیه شود و از تأمین مواد مورد نیاز ماشین جنگی و صنایع دفاعی روسیه، از طریق کشورهایی مانند ایران، کوریای شمالی و چین، جلوگیری کند.

در همین حال، چین بارها تاکید کرده که هیچ سلاح مرگباری برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است.

مطالب مرتبط