چین و پاکستان بر ضرورت ایجاد چارچوب سیاسی فراگیر از سوی طالبان تاکید کردند

وانگ یی؛ وزیر خارجه‌ چین و محمد اسحاق دار، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر پاکستان در پنجمین دور گفتگوهای استراتژیک دو کشور در بجینگ بر ضرورت ایجاد چارچوب سیاسی فراگیر از سوی طالبان در افغانستان تاکید کرده‌اند و از جامعه جهانی خواسته‌اند که طالبان را تشویق به این کار کنند.

در اعلامیه مشترک این نشست که امروز پنجشنبه، 27 ثور از سوی وزارت خارجه پاکستان نشر آمده‌است که خواست این دو کشور از جامعه جهانی تشویق طالبان در راستای ایجاد چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل، تعقیب حسن همجواری و مبارزه قاطعانه با تروریزم است.

اعلامیه افزوده که وزرای خارجه دو کشور از جامعه جهانی خواسته‌اند که از طالبان بخواهند اجازه ندهند که قلمرو افغانستان برای مقاصد تروریستی استفاده شود.

آنان همچنین خواستار تلاش هماهنگ جامعه جهانی برای کمک به افغانستان برای رسیدگی مناسب به چالش‌ها در زمینه‌های بشردوستانه و توسعه‌ اقتصادی شده‌اند.

در اعلامیه آمده که وزرای خارجه چین و پاکستان توافق کرده‌اند که ارتباطات و هماهنگی در مورد افغانستان را تقویت کنند و نقش مثبت و سازنده در کمک به افغانستان برای دستیابی به صلح پایدار و ادغام در جامعه‌ی بین‌المللی داشته باشند.

پاکستان اولین کشوری بود که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان رییس استخبارات کشورش را نزد طالبان فرستاد و پس از آن تعامل نیز تعامل نزدیکی با طالبان داشت؛ هرچند اکنون این روابط تیره  پرتنش گزارش می‌شود. چین نیز روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرده و سفارت طالبان در بیجنگ و برعکس سفارت چین در کابل فعال است.

مطالب مرتبط