روس‌ها خواهان سرمایه‌گذاری در زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه اند

منابع خبری گزارش داده‌اند که برخی سرمایه‌گذاران روسی خواهان سرمایه‌گذاری در زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه اند.

کار کانال قوش‌تپه از نظام پیشین نیمه‌کاره باقی ماند و اکنون برخی از سرمایه‌گذاران روسی می‌خواهند تا در زمین‌های اطراف این کانال سرمایه‌گذاری کنند.

رسانه‌های قرقیزستانی به نقل از رییس مرکز تجارت روسیه گزازش داده‌اند که چندین شرکت روسی تصمیم دارند که زمین‌های نزدیک کانال قوش‌تپه را به کرایه بگیرند.

رییس مرکز تجارت روسیه در افغانستان به رسانه‌ها گفته که شرکت‌های این کشور علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در زمین‌های اطراف قوش‌تپه در بخش زراعت دارند.

این در حالی است که کار این کانال در نظام پیشین آغاز شد و همچنان ناتمام باقی مانده است. در آن زمان نیز برخی سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند سرمایه‌گذاری در اطراف این کانال بودند.

پروژه قوش تپه توسط طالبان در مارچ 2022 آغاز شد. طول کانال باید 285 کیلومتر و عرض آن 100 متر و عمق آن 8.5 متر باشد. این پروژه همچنین باید تا سال 2028 تکمیل گردد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کانال، تقریباً 20 درصد از آب آمودریا که مرز بین افغانستان و همسایگان شمالی آن، ازبکستان و تاجیکستان می‌باشد، منحرف خواهد کرد.

دولت‌های آسیای مرکزی مدت‌هاست که نسبت به پتانسیل این پروژه برای عبور از سیستم مدیریت آب منطقه‌ای توسعه نیافته از نقطه شکست، محتاط بوده‌اند. برای مثال، افتتاح این کانال می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر صنعت پنبه ازبکستان داشته باشد. این کانال همچنین مشکلاتی را برای تلاش‌های قزاقستان برای بازسازی دریای آرال ایجاد خواهد کرد.

به این ترتیب، کانال قوش‌تپه از بزرگ‌ترین و بحث برانگیزترین پروژه‌های اقتصادی در حوزه مدیریت منابع آبی افغانستان است که نگرانی‌ همسایگان شمالی افغانستان در زمینه بهره‌برداری از دریای آمو را برانگیخته و واگذاری زمین‌های اطراف این کانال‌ که گفته می‌شود ظرفیت اسکان سه میلیون نفر را دارد به بحث‌های جدی درباره خطر تغییر ترکیب قومی و جمعیتی منطقه از سوی طالبان دامن زده است.

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره واگذاری این زمین‌ها به پشتون‌های جنوبی و طالبان پاکستانی با مهاجران وزیرستانی، نگرانی‌های گسترده‌ای را برانگیخته بود.

این امر حتی نگرانی روسیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی را نیز در پی داشت.

طالبان یک کمیسیون ویژه را مسئول توزیع زمین‌های اطراف کانال قوش‌تپه کرده‌اند.

مطالب مرتبط